Menu
שאל את הרב
print
אא

שמעתי שאם יש לי עובד ששכרתי אותו לעבודה מסויימת ואני מבקש ממנו לעשות משהו אחר שלא שכרתי אותו בשביל זה אני עובר על לא תרדה בו בפרך והוא הרחיב את זה ואמר שגם אם למשל סתם אדם שיש לו מעמד כגון רב והוא מבקש מאדם מסויים לעשות בשבילו משהו ואותו אדם לא רוצה לעשות זאת ורק מפאת כבודו ומעמדו של אותו רב הוא עושה זאת הרב הזה עובר על לא תרדה בו בפרך, ולעניות דעתי אין זה נכון כי ראיתי ברמב"ם שבבן חורין מותר לרדות בפרך וגם שהדינים האלה של עבד לא נוהגים עכשיו ואולי בשכיר אסור לתת עבודה אחרת ממה שסוכם אם היא יותר בזויה או יותר קשה אך זה לא שייך ללא תרדה בו בפרך

הרב מאיר גבאי

בפשטות אם שכרת אותו למלאכה מסויימת אינך יכול לדרוש ממנו מלאכה אחרת, אבל אם שכרו לכל מלאכה שיצטרך אז רשאי לשנות לאיזו מלאכה שצריך. כדמשמע בחושן משפט (סימן של"ה) וע"ע בחו"מ סימן ע"ר ס"ג. אבל לבקש ממנו תמיד אפשר אם יסכים ואינו חייב. ואכן אינו אסור בישראל בן חורין, כמ"ש הרמב"ם (בפ"א מעבדים הלכה ז') דדוקא עבד שנפשו שפלה נאסר לאו דלא תרדה בו בפרך ומקורו בתורת כהנים ויקרא כ"ה מ"ג כנלע"ד) אבל הרמב"ם סיים לגבי ישראל בן חורין אין איסור כיון שעושהו מרצונו ומדעת עצמו, לפ"ז כאשר הוא עושה מחמת הבושה ישנו סרך איסור זה כיון שלא עושה מרצונו אלא מפני שמתבייש לסרב מיהו בנו ותלמידו מותר כמבואר בכסף משנה שם.

עוד אפשר דלא תרדה בו בפרך היינו שנותן לו מלאכה שאינו צריך אותו או מלאכה בזויה. וזה מותר ליתן לפועל אם מסכם אותו מראש שזו עבודתו ונשכר לו וכמו כן שאומר לעבד עבוד עד שאגיע זו תוחלת ממושכה ואסור אבל הפועל ע"מ מקבל שכר יומי ויודע שבשעה פלונית מסיים את מלאכתו. עיין ספר בית אל (על  הרמב"ם עם מפרשים מהדורת עוז והדר – קפ"ו פירושים)

 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן