שאל את הרב
print
אא
אצלנו בביה"כ נוהגים לקרוא פתח אליהו לפני תפילת מנחה. ואולם לפעמים אין מניין בסיום פתח אליהו ואז הגבאי מחליט להתחיל בתפילה ולומר קדיש על ישראל לפני אשרי יושבי ביתך. האם נכון לנהוג כך?

הרב יהונתן מאזוז

כן ואין בזה מרבה בקדישים כיון שזה קדישים שונים

שאלת המשך:

בביה"כ היה מי שעשה השוואה לתפילת שחרית, שבתפילת שחרית כשאין מניין לפני הודו אפשר לומר את הקדיש לפני ברוך שאמר - כאן בתפילת שחרית הוא קדיש שתיקנו להגיד בתוך התפילה שמרוב חשיבותו אפשר לדחותו עד לפני ברוך שאמר. שונה הדבר בתפילת מנחה בזה שפתח אליהו וקדיש על ישראל אינם חלק מהתפילה . וגם הזכירו שיש שפסקו לא לומר פתח אליהו אם יש שיעור לפני התפילה. ולכן טענו בביה"כ שמכוון שפתח אליהו וקדיש על ישראל אינם חלק מתפילה אין לומר קדיש על ישראל לפני אשרי.

הרב יהונתן מאזוז

לפעמים יש בביהכ"נ מי שרוצה לומר קדיש לע"נ, ובשביל זה אומרים קדיש אחר פתח אליהו, ואם אין מנין ממתינים עד לפני "אשרי", אם ירצו לומר קדיש, ואם לא ירצו ימשיכו, ולא צריך לעשות ע"ז מריבות וויכוחים

שאלת המשך:

שלום לכבוד הרב. ראשית דברי אבקש מחילה אם לא הובנתי נכון. אין שום מריבה או מחלוקת בבית הכנסת. השאלה היא שאלה עקרונית והלכתית האם מותר להוסיף קדישים בתוך התפילה. שאם אכן מותר להוסיף קדיש לפני אשרי, הרי גם אלה שאינם נוהגים לומר פתח אליהו במנחה יוכלו לומר קדיש על ישראל לאחר פיטום הקטורת כמו שעושים זאת בשחרית גם ללא פתח אליהו.

רבני בית ההוראה

אין בזה מרבה בקדישים ואין צד הלכתי בעד או נגד. (כלומר הקדיש הזה הוא לא קדיש חובה ולכן הרוצה לאומרו יכול לאומרו)
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0