Menu
שאל את הרב
print
אא

האם יש איסור ריבית במתנות לחתונה וכדומה, דהיינו, אם ראובן נתן לשמעון 100 ש"ח לחתונתו, האם יש איסור לשמעון לתת לראובן 150 ש"ח, שלכאורה ידוע שאנשים מקפידים על זה, ומי שנתן 100 ש"ח בדרך כלל לא יקבל יותר מזה, ואפילו עושים רשימות כמה נתן כל אחד וכו' כידוע. וא"כ לכאורה הרי זה כהלוואה, ואסור לתת יותר אפילו במתנה... או שמא כיוון שכתב מרן בשו"ע שהיום לא נהגו לתבוע שושבינות, אין זה כמלווה ומותר להוסיף?
עוד שאלה באותו עניין, האם מחוייב אדם לתת כמו שנתנו לו, שזה ממש כמו הלואה, או שכיון שלא תובעים, רשאי לתת פחות? ושורש שתי שאלותי הוא אחד: האם מתנה לחתונה היא כמלווה לכל דבר או לא?

הרב יעקב כהן

מפורש בגמ' ב"ב (דף קמ"ה ע"א) ובטור אה"ע (סימן ס') שאין בזה איסור רבית. ע"ש ולענין השאלה השניה האם מחוייב ליתן, ראיתי בספר ערך ש"י שם שכתב שאין חיוב ודייק זאת מלשון הש"ע, ולעומת זאת הגרה"ף בספרו רוח חיים שם כתב שבזמנו היו מקפידים ע"ז הרבה וצריך ליתן, ע"ש ונראה שהכל לפי העניין דהיינו שאם ידוע שאם ידוע שמקפיד על כך שיחזיר לו צריך להחזיר לו. ומ"מ א"א לתבוע אותו ע"כ בבי"ד וכמ"ש שם הש"ע 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן