Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי בספר ארחות שבת (ח"ב עמ' תעט) מחלוקת בגדר פסיק רישיה. מדובר שם בהדלקת הנורה שבמקרר ע"י פתיחת הדלת, שלפי הגר"מ פיינשטיין נחשב פסיק רישיה, ואילו לפי הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אוירבך חשיב עושה מעשה בידיים ממש, כיון שבאופן קבוע הדלקת הנורה נעשית רק ע"י פתיחת הדלת. והנה, מוכרח אני לשבות לעתים קרובות אצל המשפחה בסביבה לא דתית. שם, דלת הבנין נעולה למנוע כניסת אנשים זרים, והיא נפתחת על ידי אינטרקום אלקטרוני המותקן ליד הדלת. הסכימו אנשי ועד הבנין למסור לדיירים שומרי שבת מפתח כדי שיוכלו ליכנס בלי להשתמש באינטרקום. דא עקא, גם כשפותחים ע"י אותו מפתח או אפילו כשפותחים מבפנים על ידי ידית הדלת, בכל אופן פתיחת הדלת גורמת להדקלת המסך (הצג) האלקטרוני של האינטרקום. מדובר במכשיר חדיש ויתכן שנורות הצג הן מסוג "לד". לכאורה לפי דעת הגר"מ פיינשטיין הנ"ל יהיה מותר מטעם פסיק רישיה דלא איכפת ליה בדרבנן, ואילו לפי הגרי"ש אלישיב והגרש"ז אוירבך יהיה אסור.

הרב אהרן מאזוז

נראה שגם לדעת המחמירים, זהו דוקא במנורה שרוצים להדליקה והדלקתה נעשית ע"י פתיחת הדלת, נמצא שפתיחת הדלת היא עצמה נקראת הדלקת המנורה, וכשמתכוון לפתוח את הדלת נחשב מתכוון להדליק את המנורה, רק שא"צ לגוף המלאכה. אבל במנורת בקרה שאין עניין להדליק את המנורה אלא שנדלקת מעצמה ע"י פתיחת הדלת, ולכן כיון שאין דרך להדליקם כלל אין לקרוא לפתיחת הדלת שם הדלקה והבן.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן