Menu
שאל את הרב
print
אא

ביו"ד סימן פד סעיף טו פוסק השו"ע ע"פ הסמ"ק לגבי עופות התלויים על העץ בחרטומיהן שאסורים משום שרץ השורץ על הארץ. והנה בזה"ז אין אנו יודעים על עופות כאלה שמחוברים לעץ, כלומר שאין מציאות כזו. כעין זה במשנה (כלאים פ"ח מ"ה), לגבי החיה הנקראת הנקראת אדני השדה שמחוברת לארץ בטבורה. שאלתי פשוטה למרן ראש הישיבה שליט"א, האם אפשרי לומר שחז"ל טעו בפירוש המציאות ולנו יש כלים יותר טובים לפרש את המציאות. ואם אפשר לומר כך האם אפשר להרחיק לכת ולומר שההלכה תשתנה בהתאם למציאות הידועה בזמננו, ובנ"ד העוף יהיה מותר בשחיטה כיוון שודאי אינו שורץ על הארץ? (כמ"ש הגר"מ לוי במנוחת אהבה לגבי הריגת כנים בשבת וכיו"ב)

הרב יעקב כהן

זה שאין אנו יודעים על עופות כאלה אינה ראיה שאין מציאות כזו, והרי הפוסקים דיברו על מה שהיה בימיהם, ויתכן שבמשך הזמן נכחדו עופות אלו מהעולם.
ומה בכלל השאלה אם ישתנה הדין בזמננו, על איזה דין שאלתך חוזרת , אם על עופות שדיברו עליהם הפוסקים הנ"ל הרי אינם בעולם כיום לפי נדבריך, ואם ישנם בעולם א"כ דינם מפורש בש"ע 

שאלת המשך:

רציתי להוסיף שכל שנה המדענים מפרסמים רשימות של מינים חדשים שנתגלו בעולם, וכל שנה יש כמה אלפים.. ככה שאין להרהר אחרי דברי קדושינו חז"ל שהיו מלאכי ה' צבאות. לגבי הרשימות אפשר למצוא בחיפוש קל באינטרנט את הרשימה של כל שנה, ובכוונה איני רוצה להרחיב כאן

מערכת האתר

חזק וברוך
ויישר כח

שאלת המשך:

הגרון המקובל רבי בניהו יששכר שמואלי שליט"א בספרו עץ השדה כותב שהוא ראה אותם במו עיניו גדלים על העץ ליד קברו של רבי חייא בטבריא. וגם הראה אותם להמקובל רבי יצחק כדורי זצוק"ל שהתפעל מהם.

מערכת האתר

חזק וברוך
ויישר כח

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן