Menu
שאל את הרב
print
אא

אני נמצא בבית בחו"ל בקומה שבע, ובמדרגות יש חיישינים וכשעוברים שם (בכל קומה) נדלקת נורה, יש אפשרות לרדת במדרגות (או אולי כדאי לרדת במעלית ע"י שהגוי לוחץ על הכפתור), או שיש להשאר בבית כל יום השבת או היום טוב? יורני המורים ושכמ"ה

הרב אהרן מאזוז

א. אין להתיר לעבור בחדר המדרגות אם גורם להדלקת המנורה אף שאינו מתכוין כיון שהדלקת המנורה יש בה איסור תורה. ופעמים רבות נוח לו שיורד באור ולא בחושך (עיין חזו"ע ח"ו עמוד קנ"א) שדן בכיוצ"ב (ללכת במקום שיש שמצלמות) והתיר משום שזה איסור דרבנן ולא אכפת ליה שמצטלם. משמע שבאיסור תורה או כשנוח לו מן המלאכה אין להתיר ואף שהביא שיש מתירים אפ' בהדלקת מנורה נראה שאין לסמוך ע"ז ע"ש.
ב. לרדת המעלית ע"י גוי, הנה אם הגוי עושה כן לעצמו והוא רק מצטרף עמו יש מקום להקל. בזה וראוי להחמיר (משום והייתם נקיים ומשום זילותא דשבת וגם י"א שגורם לתוספת בזרם החשמל) אבל לומר לגוי אין להקל אלא לצורך מצוה כגון לצאת לבית הכנסת לתפלה במנין או לצורך גדול. והיותר נכון להשאר בבית ולא לסמוך על היתרים אלו.

שאלת המשך:

לכבוד הרב שליט''א .בשבת יש לי בעיה שונה מזה. פשוט,כשאני נכנס בכניסה של הבנין איפה שאני גר, האור נדלקת. וביום אני לא צריך את האור כי יש את השמש וגם בלילה אני לא צריך כי יש מנורות בחוץ. ולא דומה לחדר מדרגות. אז זה פסיק רשיה דלא ניחא ליה. האם אפשר לסמוך על דעת הערוך שפסיק רשיה דלא ניחא ליה אפ' מדאורייתא מותר.וגם אם נגיד שאין הלכה כמותו נסמוך על מי שאומר שהחשמל זה מדרבנן.ומותר לכ''ע שזה פסיק רשיה דלא ניחא ליה בדרבנן. ואז זו ספק ספיקה במקום הצורך(להתפלל,ללמוד,סעודת שבת...)ומותר. וגם אם בכל זאת אסור, הרי לפי רוב הפוסקים עונג שבת דאורייתא ואם נשאר בבית זה צער.ואולי עונג שבת יכול לדחות אותו.(ואולי לצרף גם שזה מתעסק) וגם אולי יש פתרון לפי מרן,כשיש מחלוקת הפוסקים מותר על ידי קטן(וי"א אפי מדאורייתא ).וכן התיר ראש הישיבה שליט"א בשעת הדחק לפתוח המקרר בשבת על ידי קטן כששכח לכבות את האור. אז רציתי לדעת דעת הרב על זה. בברכת תודה וברכה. ומה הדין של הלד שזה דרבנן

הרב אהרן מאזוז

קשה להקל בזה, דלהלכה נקטינן שיש בהדלקת מנורת חשמל איסור תורה, וגם שדעת רוב הפוסקים שלא כדעת הערוך, וכמבואר בש"ע סימן ש"כ סעיף י"ח ואין הלכה כדבריו. ובאמת שאין כאן ס"ס גמור שהרי יש וסרים פסיק רישה גם בדרבנןוא"כ יש כאן גם ס"ס להחמיר.

שאלת המשך: תאורה ע”י חיישן

כיום המנורות הן לד שזה דרבנן. ועוד שלפי מרן השו"ע פס"ר בדרבנן מותר בין ניחא ליה ובין לא ניחא ליה. ועוד שכאח זה בגרמא ששה עוד סברה לפטור. נוסיף שכיום יש מקומות שהתאורה עובדת רק כשהחיישן מזהה שאדם עובר התאורה מתגברת אבל תמיד הייתה דולקת אם כן איזה איסור יש בזה? הוא רק מגביר ולא מבעיר. ועם כל זאת הבנתי שעליי להחמיר ולכסות את התאורה במדרגות, אבל העירו לי שיש בבניין גל אנשים מבוגרים ועבורם חושך יכול להוות סכנה וזה ספק פיקוח נפש ועם צירוף כל הסברות להקל אמרו לי שאין עליי לכסות את חיישן התאורה, מה דעת הרב?

הרב אריאל מימון

לגבי מנורות לד שנדלקות כאשר עוברים לידם אם אין דרך אחרת אפשר להקל לעבור לידם ויזהר שלא יתכוין ליהנות מזה

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן