Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר לאכול בשר בכשרות "חלק ריאה" לספרדים (טוניס -גאבס)

הרב רזיאל כהן

"חלק ריאה" זה מושג חדש,. ונסביר.
בתקופה האחרונה השתבש המושג "חלק" ממשמעותו המקורית והפך להיות מותג של כשרות מהודרת מאד. הכוללת הקפדה על קצב שחיטה, ובדיקת סכינים מוגברת, וחומרות נוספות, ולכן המציאו לאחרונה מושג חלק-ריאה, שהריאה היתה חלקה בלי סריכות וכיו"ב (והוא בעצם המושג המקורי של השם חלק) 
ולמעשה מי שסומך על הרבנות יכול לאכול חלק-ריאה הגם שהוא ספרדי

שאלת המשך:

מכיון שיש פער מחירים גבוה בין מהדרין לחלק ריאה, וגם שלפעמים לא מוצאים מהדרין בסופרמרקט, ברצוני לשאול מה דעתו של מרן פה"ד נר"ו: האם צריך להקפיד על מהדרין ולא על חלק ריאה, או שזו חומרא שראוי להחמיר בה, או שמא זו חומרא שאין צורך להחמיר בה?

מערכת האתר

הרב נר"ו ציין בתשובה שמי שסומך על הרבנות ואוכל רבנות יכול אכול גם בשר זה (שאינו טרף לדעת מרן) אולם שאר הקולות של הרבנות נמצאים גם בבשר זה

שאלת המשך:

איני רוצה להחמיר בגלל האופנה, אלא רק אם כדאי הלכתית, או כשאין הפרש גדול במחיר (מה שאין כן בנד"ד). איני איש מקצוע ואיני יודע מה הן 'שאר הקולות של הרבנות', ואיני יודע אם באמת אלו 'קולות של הרבנות' או חומרות מיותרות של המהדרין. לאור זאת, ובפרט בעקבות פער המחירים העצום שאלתי מה דעת מרן רה"י נר"ו בזה. האם כל אדם רשאי לקנות חלק ריאה ורק מי שרוצה לכלות את ממונו יקנה מהדרין (במקום מ"ש בגמ' שיקנה כלי זכוכית), או שמא רק מי שמצבו דחוק יכול לקנות חלק ריאה, או שמא רק מי שמצבו דחוק מאד? איך נהגו השוחטים בחו"ל בדור הקודם? כנהלי חלק ריאה, או כנהלי מהדרין של היום?

הרב רזיאל כהן

כדי להשיב על שאלה זו צריכים לבקש את נהלי הכשרות של הרבנות הראשית עבור חלק ריאה ולצאת ולבדוק "בשטח" אם הם מיושמים בפועל אבל אין איש מאיתנו שיש לו שבועים – שלושה לבדוק את זה (ומאידך משגיחי הבדצי"ם מתמידים לדבר כמה כשרות הרבנות אינה טובה, ועל הפאשלות שנעשות שם באופן שאי אפשר לדעת דברים ברורים ואמיתיים) 
אם בעל נפש אתה עשה זאת בעצמך וזכות הרבים תהיה תלויה בך נשמח לעזור בצד ההלכתי

שאלת המשך:

יש תשובה של הרשל"צ שליט"א לרב משה פרזיס שליט"א בנושא זה. וממש כדברי התשובה פה באתר שמי הקפיד על חלק ימשיך (כלומר שמי שאוכל רבנות יכול לאכול גם מיזה) ובסוף סיים שיש מגעים לבטל מסלול זה כי יש שטועים בזה(שחושבים שזה מהדרין). 

הרב רזיאל כהן

לדעתי המקפיד על בד"ץ מסויים (בית יוסף או הרב מחפוד) לא אמור להתבלל (שהרי חלק ריאה אין בו חותמת) ומאידך יש במסלול זה הרבה ריוח והצלה לספרדים שאינם מעוניינים דוקא בבד"ץ 
חבל מאוד שאין לרבנות הראשית עמוד שדרה חזק, והיא מפחדת מהבדצי"ם תקוותי שלא יצליחולבטל את המסלול הנ"ל 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן