Menu
שאל את הרב
print
אא

א. האם במקרה בו אדם איחר ומתפלל תפילת הלחש עם החזן, יש צורך לומר מילה במילה את כל התפילה? אם כן, מה קורה במקרה שהחזן מתפלל בנוסח אחר לחלוטין או מוסיף קטעים שלא רלוונטים למתפלל בלחש, כמו בצומות למשל?
ב. האם המנהג לפיו, במקרה של אזכרה לאם שנפטרה בשנה מעוברת, עושים אזכרה רק בחודש ה-11 (בשאר כלומר ב-12 וב-13משהו קטן) נכון?
ג. מנהג אבותיי שאם נופל יום האזכרה על אב ואם ביום שישי מקדימים הכל ליום חמישי, ואם יוצא בשבת מאחרים הכל ליום ראשון, ובכלל (באופן כללי) עולים לקבר ביום האזכרה ורק לאחר מכן עושים את האזכרה בין מנחה לערבית, האם לא נחשב מאוחר מידיי?

הרב רזיאל כהן

א. יאמר עם הש"צ מלה מלה עד "ואתה קדוש", ושאר התפלה יכול לומר בקצב עצמאי שלו, אבל ראוי להשתדל לפחות ברכת מודים עם החזן (או לחילופין להזדרז לסיים תפלת לחש לפני שהש"צ יגיע ל"מודים") כדי שיכול שחות יחד עם הציבור (עיין מחקרי ארץ ח"ג ס"ס ו') 
ב. לא שמעתי בזה חילוק בין שנה מעוברת לשנה פשוטה. עיקר הדיון בפוסקים האם בשנה מעוברת יש לעשות אזכרת השנה ב-12 או ב-13 (ולמסקנא העיקר ב-13). אבל אזכרת ה-11 כמדומני שאין הבדך בין השנים.
ג. בדברי המקובלים מבואר שהלימוד וסעודת האזכרה, כשלא ניתן לקיים בתאריך המדיוק עדיף להקדים, ומ"מ כשחלה האזכרה ביום שישי, ומקיימים אותה ביום חמישי בלילה זה נחשב כתאריך מדיוק. לגבי התענית יש בזה מנהגים שונים (כשחלה בשבת) אם מקדימים או מאחרים ודעת מרן ראש הישיבה שליט"א שהנכון הוא לדחות את התענית ליום ראשון.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן