Menu
שאל את הרב
print
אא

לגבי הגט מצפת ובכלל בגמרא מסופר שרבה שחט את ר זירא ואחר כל החיה אותו .ראיתי שישנם פוסקים שסוברים שר זירא חייב היה לקדש את אשתו מחדש.לפי זה אם היו מוכיחים כי לרגע מסוים אותו בעל היה מת מבחינת ההלכה האם אפשר לדעת הרב לצרף את זה לשאר הסברות ולהתיר את העגונה?

מרן ראש הישיבה

איך אפשר?
עיין ברכ"י אה"ע סימן י"ז

שאלת המשך:

אולם יש גם דעות אחרות כמו האור שמח שכתב שגם אם יקום אינה אשתו וזקוקה לייבם וחסד לאברהם כנ"ל והאדרת כתב שפסקה כהונתו של ר זירא והוכיח מהרמבן שכהן שמת בטלה כהונתו וכשיקומו יצטרכו קידוש ראיתי עוד אך לא זוכר כרגע

הרב יעקב כהן

נא לציין מקורות מדוייקים. מרן החיד"א שם הוכיח זאת מהירושלמי ושכ"כ הכהנ"ג בפשיטות ע"ש 

שאלת המשך:

האדר"ת (הודפס בספר זכרון פחד יצחק לגר"י הוטנר. עמ' תרנ"ט אות ג'), הן רבי זירא כהן היה, ומשכך על רבי אבהו לכבדו בזימון? אין זאת, אלא שביום מן הימים פסקה כהונתו של רבי זירא! גאב"ד קארלסבורג, הג"ר יחזקאל ראטה גם הורה הלכה למעשה שנה שעברה (פסח תשע"ו) וקידש את אשתו בפני שני עדים אחרי שהתעורר ממות קליני נראה לי שהרב מציין את המקורות הבאים והמהרי"ט אלגאזי בשו"ת שמחת יום טוב (סי' סא, דף ר"י ע"ד),הגאון רבי אפרים לניאדו בשו"ת דגל מחנה אפרים (חאה"ע סי' א, דף יט ע"ד) חסד לאברהם מה"ת (חאה"ע סי' יד)

הרב יעקב כהן

בדברי האדר"ת כתוב שדבר זה הביאו לידי גיחוך, ע"ש ובשו,ת דגל מחנה אפרים כתב באמת שאם מת ממש כמעשה דר"ז ששחט בו שני סימנים צריך לחזור ולקדש, אבל בנראה כמת כההיא מעשה דאבל רבתי אם חזר וחיה א"צ קידושין שניים מבעלה ולא עוד אלא שאף אם קידשה אחר לא חיישינן לקידושיו, דמסתמא חי היה אלא שחשנוהו כמת, ע"ש. גם מהרי"ט אלגאזי מיירי במת מיתה גמורה כמבואר בלשונו שם, משא"כ בנ"ד שלא שייך לומר כן ודאי אין לצרף אפילו לספק סברא תמוהה זו, ובפרט שיש כאן ס"ס להחמיר שמא כהכנה"ג ומרן החיד"א דלא פקעי קידושין מינה ושמא כסברת הרב דגל מחנה אפרים דדוקא בשחט בו סימנים וכיו"ב פקעי קידושין ולא בנראה כמת 

שאלת המשך:

תודה הרב על התשובות המחכימות אך האם הרב מסכים שבמקרה של שחיטת רוב סימנים כלומר כאשר ההלכה קובעת מוות אף שכיום ניתן להציל יש מקום למחשבה שאולי הקידושין בטלו

הרב יעקב כהן

לענ"ד כל שיש אפשרות להחיותו אין זה בגדר מת גמור וכעין זה כתבו אחרני זמננו לגבי תינוק שנולד בחודש השמיני שאע"פ שלפי דינא דגמרא הוא נחשב כנפל מ"מ כיום שניתן להשהותו באינקובטור ויחיה, אין דינו כנפל ומחללים עליו את השבת

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן