Menu
שאל את הרב
print
אא

"וישם דבר בפיו" - ומה היא השימה הזאת ומה חסר המקרא באמרו שוב אל בלק וכה תדבר אלא כשהיה שומע שאינו נרשה לקלל אמר מה אני חוזר אצל בלק לצערו ונתן לו הקב"ה רסן וחכה בפיו כאדם הפוקס בהמה בחכה להוליכה אל אשר ירצה א"ל על כרחך תשוב אל בלק המילה פוקס במקום זה אינה מתאימה לכאורה. פירוש המילה פוקס מטיב את פניו מתקשט. לכן בדקתי במדרשים ומצאתי במדרש תנחומא סימן יב: וישם ה' דבר בפי בלעם "שעקם את פיו ופקמו כאדם שקובע מסמר בלוח" ובעץ יוסף שם מביא בשם הערוך: "כמו שנותן בפי הבהמה ברזל קבוע ברסן להטותה בו לכל צד שירצה". כמו כן בדקתי בצילום כתב יד רש"י מהדורת מינכן ארבעת אלפים תשע מאות תשעים ושלוש לבריאת העולם(1233 למניינם) האות מ"ם מרובעת ולא כאות סמ"ך שהיא עגולה במקצת.(בדקתי זאת בכמה מקומות בכתב יד) לכן נראה לי שצריך לגרוס ברש"י "הפוקם" ולא "הפוקס" האם זה מדוייק או שצריך לבדוק במקומות נוספים?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

יפה כוונת לספר יוסף הלל שהביאו גירסא זו מדפו"ר, ופירושה ע"פ הערוך שהבאת.
מאידך ציין לרש"י בשבת (דף קנ"ה ע"ב) ע"ד הגמ' איזו היא המראה מרביצה ופוקס  את פיה ומאכילה כהשינין וכו' שפי' נותן חכה לתוך פיה שלא תוכל לסגור פיה ע""ש. ומשמע שיש פוקס שפי' נתינת חכה, עכ"ד שם, וע"ע בערוך מהדורת החכם קאהוט ע' פקס (א') בהע' אחי"ה.

שאלת המשך:

אכן לאחר ששלחתי את השאלה, ראיתי את המקור במסכת שבת. ולכאורה הפירוש של פוקס לפתוח את פי הבהמה ולהאכילה נראה מתאים לענייננו. אבל דחיתי לענ"ד את האפשרות לפרש כך, מכיון שרש"י ממשיך את המשפט "להוליכה אל אשר ירצה" לכן פוקם מתאים יותר לפירושו כאן ועוד שזהו לשון המדרש בתנחומא ובמדבר רבא .וה' יאיר עינינו בתורתו. תודה רבה, אחפש היכן ניתן להשיג ספר זה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן