ביאור בעניין שתיית כוס בבת אחת
שאלות נוספות בנושאהאם מה שכתוב בסימן קע שלא ישתה כוס בבת אחת הרי זה גרגרן האם דוקא ביין?
הרב רז צבי הרשפינוס
כן נכון, מקור הדין הוא דוקא ביין (יבש ולא מתוק) כמ"ש המשנ"ב בסימן ק"ע (ס"ק כ"ב) וכן משמע מלשון הגמ' בפסחים (פ"ו ע"ב) ובכל משקה ומשקה לפי הרגילות שלו
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: ד׳ באדר ה׳תשע״ז – מרץ 2, 2017
האם הכוונה ובכל משקה ומשקה לפי הרגילות שלו האם הכונה שלמשל כוס מים הרגילות לשתות בבת אחת כוס פלסטיק אז מותר ואם לא אסור?
הרב רז צבי הרשפינוס
החילוק הוא, שבמשקה מתוק ששותה משום תאותו נקרא גרגרן אבל מים ששותה משום שהוא צמא אין זה נראה שהוא גרגרן, שאין במים לא טעם ולא ריח, וכן אם הוא משקה חריף מאוד גם בשתי לגימות נראה כגרגרן, והכלל הוא כל משקה הוא כדרך שתייתו (הלכה ברורה ח"ט עמוד כ"ח)
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: ד׳ באדר ה׳תשע״ז – מרץ 2, 2017
לכוארה מה משנה בין יין לדבר אחר הרי כל הטעם גרגרן אז אפשר גם להיות גרגרן במים?
הרב רז צבי הרשפינוס
החילוק הוא, שבמשקה מתוק ששותה משום תאותו נקרא גרגרן אבל מים ששותה משום שהוא צמא אין זה נראה שהוא גרגרן, שאין במים לא טעם ולא ריח, וכן אם הוא משקה חריף מאוד גם בשתי לגימות נראה כגרגרן, והכלל הוא כל משקה הוא כדרך שתייתו (הלכה ברורה ח"ט עמוד כ"ח)
שאלת המשך: דין גרגרן ביום פורים
מאת: פלוני | תאריך: ח׳ באדר ה׳תשע״ז – מרץ 6, 2017
האם בפורים שייך דין זה אשמח למקור?
הרב רז צבי הרשפינוס
הערה יפה אבל להלכה אין שום הבדל בין פורים לכל השנה, (ראה חזו”ע פורים שכתב אין מצוה ח”ו להשתכר אלא רק יש מצוה לשתות קצת יותר מהרגלו)
שאלת המשך: אופן השתיה המותרת בליל הסדר משום דרך ארץ
מאת: פלוני | תאריך: כ״ב בטבת ה׳תשע״ט – דצמבר 30, 2018
האם גם בליל הסדר מי ששותה את כול כוס היין בבת אחת נקרא גרגרן? ואם כן, איך מקיימים את ההלכה בכוס שיש בו שיעור מצומצם? ואם יש בכוס יותר מהשיעור המצומצם האם יש לגמור את הכוס בשתי פעמים? מה עדיף - לעצור לאחר רביעית ולא לגמור את הכוס, או לגמור את הכוס בשתי פעמים?
הרב רז צבי הרשפינוס
אם הכוס קטנה שיש בה רק שעור רביעית אין בזה חשש כמו שהבאנו בתשובה למעלה (בשם הלכה ברורה ח"ט עמ' כ"ח) שכיון שהכוס קטנה הדרך היא לשתותה בבת אחת ואין זה נראה גרגרן. שאם לא כן וכי כוס גדולה שמכילה ליטר השותה בשתי לגימות לא יראה גרגרן? אלא כל מקרה לגופו. תן לחכם ויחכם עוד.