קטן בעליית מפטיר
מותר לפי ההלכה. איני יודע מנהג ג’רבא בזה, אך מנהג תונס ידוע להעלות קטנים למפטיר והפטרה.
האם מותר להלכה לכבד ולהעלות עליית מוסיף (אחד או כמה) אחר עליית "עשרת הדברות"? כלומר, זה שייעלה עליית מוסיף רוצה לקרוא כמה פסוקים מהעלייה הקודמת (מעשרת הדברות). והאם הוא הדין לעליית מוסיף שאחר קריאת "שירת הים"? האם יש בכך בעיה בכלל? והאם ראוי ונכון לעשות כן? יורו לנו רבותנו מהי הדרך הטובה ביותר לעלות עליית מוספים במקרים הנ"ל? נ.ב.- אודה לכם אם תוכלו לציין גם מקורות הדינים.
אין כל מניעה הלכתית בזה, ואם יש מי שמערער בזה יודיענו נימוקו ונעיין בזה בס"ד
מאת: פלוני | תאריך: כ״ז בניסן ה׳תשע״ז – אפריל 23, 2017
שגרתי את השאלה לבית הוראה נוסף והם השיבו לי בזה הלשון: "למנהג הספרדים אפשר להעלות לתורה עוד אנשים ולחזור ולקרוא ממה שקראו כבר קודם לכן, אלא שיוסיפו לכתחילה שלושה פסוקים [וישימו לב שלא יעצרו היכן שאין לעצור כמו בתוך ג’ פסוקים לסיום פרשה]. אולם האשכנזים מחמירים בזה, שלא יחזרו על מה שכבר קראו. בשירה ובעשרת הדיברות גם הספרדים נמנעים מלהתחיל או להפסיק באמצע. מקורות: ראה שו”ע סי’ רפב סעי’ ב וברכי יוסף שם ס”ק ג, ולענין השירה ועשרת הדיברות ראה כף החיים סי’ קלח ס”ק יג." עד כאן לשונם! האם הדברים מוסכמים גם עליכם? ברוכים תהיו!
נכון שכך נוהגים ע"פ כה"ח בשם הרב אליה רבה. ומ"מ המעיין באליה רבה יראה שנשאר בצ"ע, וגם שמקרו ממסכת סופרים, ולפנינו הגירסא שונה, שדוקא בתוכחות אין להפסיק, ולכןם יש לדעת שמן הדין הדבר מותר, אלא שלא נהגו להפסיק, וכן ראוי לנהוג היכן שאין הכרח