Menu
שאל את הרב
print
אא

אדם אחד הפציר מאד בראובן לתרום כסף להוצאת איזה ספר תורני (ספר שמביא כל הציונים של הב"י בהרחבה) ואמר לו שהספר כבר מוכן להדפסה רק חסר הכסף ואכן ראובן נתן לו סכום גדול ואני הייתי השליח לתת את הכסף. והנה עבר שנה ויותר והאיש לא הוציא לאור את הספר וכל פעם היה לו איזה תירוץ ואמתלא, ולכן ראובן אמר לי שאבקש ממנו את הכסף בחזרה ואכן כך עשיתי אמרתי לו שיחזיר את הכסף "וכשיהיה מוכן לדפוס אני יחזיר לו אותו" והוא החזיר לי את רוב הסכום, עכשיו ראובן טוען שהוא רוצה לעשות בכסף כרצונו ולא להחזיר לו גם כשיהיה הספר מוכן להדפסה משום שהוא תרם את הכסף על מנת שיודפס מיד כמו שאמרו לו (ומאז שנתן את הכסף שלא נעשה ממנו שום דבר הוא יכל לעשות דברים אחרים או מצות אחרות) ולכן מכיון שלא עמד בתנאים הכל בטל מה הדין האם חייב להחזיר לו את הכסף? ואם לא חייב, האם יכול לעשות בכסף כרצונו או שצריך דוקא לעשות בו מצוה? והאם יכול לתת הכסף לבנו שהוא אברך? 

הרב דוד עידאן

עיין בפת"ש בשם החת"ס יו"ד סימן רנ"ט ס"ק ז' בענין יחידים שתרמו עבור בית הכנסת וא"א להשלים הבנין וטענו התורמים שעל דעת זאת לא פסקו ופסק החת"ס שלא יכולים לחזור בהם כי לא נתבטל הבנין לחולטין. וה"ה לענייננו שלא התבטלה הדפסת הספר לחלוטין 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן