Menu
שאל את הרב
print
אא

מה השגחת כשרות במסעדה מהווה? האם היא מעידה שהאוכל כשר (כלומר המשגיח מעיד בשם ההשגחה) וזה מדין עד אחד נאמן באיסורין או האם היא רק מעידה שיש משגיח שנכנס ויוצא וממילא האוכל מוחזק ככשר וזה מכח חזקה? (נפקא מינה אם יש צורך לברר במקרה שאפשר) ומה הדין של בעל מסעדה האם הוא נאמן אם אין עליו חשד (כמו שמשמע מהשו''ע יו"ד סי' קיט סעי' א)?

הרב מאיר גבאי

התעודה אומרת שהחנות תחת השגחה של המשגיח אך יש משגיח צמוד כל זמן הבישול והצליה, ויש משגיח שבודק חומס ויש משגיח שמבקר מידי פעם לצערי! כפי ששמעתי מרבים שבהרבה מסעדות המשגיח כמעט לא נכנס, או מקומות רבים שהמשגיח לא יר"ש. ואם בכ"ז כבודו נכנס למסעדות צריך לברר אם המשגיח נוכח ובודק את מה שצריך (חומוס, ירק, וכיוצ"ב). ושמענו באחד מגדולי המשגיחים הגדולים שיש משגיחים קטנים תחתיו, שאשתו ספרה, שהם עצמם לא אוכלים מההשגחה של בעלה. זה תלוי ביר"ש של בעל המסעדה – מעל הכל. ויש ירא שמים תמים שאינו יודע תמיד את ההלכה או במצב של תערובת וכדו'. 

הגם שצריך להיות מותר מטעם ע"א נאמן באיסורים, והעד הוא עד מפי עֵד, עַד המשגיח החתום וסומך על המומנה מטעמו, אבל כאמור יש משגיח שבא רק לקחת את השיק פעם בחודש ויש שבעל המסעדה מבקש שיבוא עוד ביקור או שנים – זה בעל מסעדה שיש לו קצת יר"ש אבל אינו יודע מה לעשות אם נתערב דגים בבשר או בשר עם חלב או אופן הניקוי בצורה הנאותה ע"פ ההלכה, אז אפילו שבעל המסעדה בחזקת כשרות א"א לסמוך מחמת חוסר ידיעה, אא"כ ידוע שהוא ת"ח בנושאי כשרות ויר"ש. וכדאי להמינע בכלל מאכילה במסעדות מפני בעיות רבות הקימות בהם אא"כ יש משגיח צמוד.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן