Menu
שאל את הרב
print
אא

1. מה הם ההגדרות של לימוד תורה לנשים? פעם אחת אני וחבר טוב למדנו גמרא ביחד ואז ילדה הגיעה וביקשה ללמוד איתנו, הוא אמר כן אז היא הצטרפה ובעצם אני והוא למדנו ביחד ומה שהסברנו לה זה היה מעין "חזרה" על החומר, לראות שהבנו את מה שלמדנו, לא יותר מזה (בלי צחוקים וכו'). ומה לגבי תנ"ך,הלכה משנה. מה אפשר? מה מותר ומה אסור? אם מישהי שואלת אותי הלכה יש סיבה לא לענות לה? אני מכיר (לא אישית) על אישה שכבר סיימה את הש"ס פעמיים וחצי והיא יודעת הלכה טוב והיא מלמדת במדרשה, האם אסור לנשים ללמוד תורה? אני נורא מבולבל בעניין הזה? מותר להן? רק אם אישה מלמדת? מה מותר ואיך?.
2. האם מותר לארגן לימוד משותף של בנים ובנות לתנ"ך או הלכה? הייתי אומר שלא - אבל בכל זאת, בהרבה מקומות החברה מעורבת (כמובן שיש הפרדה, אבל לא של 100%), אז בכל זאת – לימודי קודש – זה מותר?
3. האם מותר לדבר עם בת? בין אם זה סתם לצחוק וללכת, באמת - אישה שכנה או משהו, אני מרגיש שאני מדבר איתה כמו עם אחותי, באמת. אסור לדבר? ואם זה משהו חשוב. מה הגבול בזה? אני באמת לא יודע. וצריך לדעת את ההלכות האלה. תודה רבה!

הרב רזיאל כהן

1. חכמי הדורות האחרונים התירו (משום צורך השעה) ללמד תורה לנשים, במדה במשקל ובמשורה, בעיקר תנ"ך ומוסרי חז"ל (חפץ חיים בלקוטי הלכות סוטה כ"א) ויש שהתירו גם משניות (בשם הסטייפלר), אבל גמרא לא התירו גם בדורנו. אם למדה לעצמה, ייתכן שיש לה שכר ע"ז, אבל אסור ללמדה לכתחילה (עיין פרישה יו"ד סימן רמ"ו אות ט' ובשו"ת שבט הלוי ח"ו סימן ק"נ, וציץ אליעזר ח"ט סימן ג'), עם זאת בודאי מותר לענות לה הלכה למעשה, ואף לכתחילה חובה על האשה ללמוד הלכות הנוגעות לה,
2. גם במקרים שמותר ללמד תורה לנשים, לא הותר אלא בשמירה על כל גדרי הצניעות, וזה לא קשור לתלמוד תורה, אלא חובת ההפרדה בכל מקום.
3. "ואל תרבה שיחה עם האשה, באשתו אמרו קל וחומר באשת חברו". וידוע המעשה בברוריה אשת ר"מ שקראה לרבי יוסי "גלילי שוטה,על שהאריך עמה בדיבור מלה אחת יותר מן הנצרך. וזה לשון מרן בש"ע (אה"ע סימן כ"א עיף י"א) "צריך אדם להתרחק מהנשים מאד מאד וכו', ואסור לשחוק עמה ולהקל ראש כנגדה או להביט ביופיה" ע"ש. ואם יש משהו חשוב, יש לאומרו ברצינות ובקצרה, וללא תוספות שאינן צריכות לגוף העניין, והנזהר בזה בזה מרויח בעולם הזה ובעולם הבא 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן