Menu
שאל את הרב
print
אא

האם נכון הדבר הוא כי בזוהר הקדוש נכתב שאין תשובה על שז"ל ? שמעתי שאין תשובה על עוון זה ושמעתי שני פתרונות אך ברצוני לברר עוד, האחד הוא מרבי נחמן מברסלב לומר תיקון הכללי של עשרה פרקי תהילים, השני הוא מהרב רא"ם הכהן שאומר שאכן אין תשובה על שז"ל מכיוון שזה דבר שאי אפשר להשיבו, זה מעשה שברגע שנעשה אין האדם יכול לבטל את מה שנעשה אלא שיש תשובה שאינה תשובת מעשה אלא תשובת האדם כמו שנאמר "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים" "כל מה שאומר לך בעל הבית עשה חוץ מצא" מה דעתו של מרן שליט"א ומה אעשה?

הרב אליהו מאדאר

דע! כי על כל העברות שבעולם יש תשובה, אם שב בתשובה באמת.
ונכון שיש במקום אחד בזוה"ק שאין תשובה על עוון זה ח"ו, אבל במקום אחר כתוב בזוהר עצמו בפירוש שיש תשובה, אלא שצריך תשובה חזקה. ועיין בספר הקדוש ראשית חכמה (שער הקדושה פי"ז) שעמד בזה ויישב שע"י תשובה גדולה וחזקה וצעקה יקובל בתשובה גם ע"פ הזוה"ק עש"ב. וכן הסכמת כל הפוסקים, כי אין דבר העומד בפני התשובה וכבר פסק רבנו הגדול הרמב"ם ז"ל בהלכות תשובה, שאפילו רשע כל ימיו, ועשה תשובה בסוף ימיו, אין מזכירין לו שום דבר מרשעו. ע"ש. ואפילו חטא והחטיא אחרים שעליו אמרו שאין מספיקין בידו לעשות תשובה היינו שאין מסייעין לו, אבל אם בא מעצמו ועשה תשובה אמיתית, בודאי יקובל לפני ה', ויהיה חביב אהוב קרוב וידיד. וכמ"ש הרמב"ם שם.
ואם לא עשה הדבר בכוונה להוציא שז"ל רק קרה לו כן במקרה לילה אע"פ שיש בזה פגם (אם נעשה מחמת מחשבות והרהורים ח"ו), מ"מ אינו כ"כ חמור, ועיין למרן החיד"א ז"ל בספרו ציפורן שמיר (סימן ז') שקבלה בידינו שאם טבל בו ביום ומתודה כראוי, נמחה המזיק של הקרי ע"ש. וראוי לקרוא באותו יום תיקון הכללי, ושב ורפא לו, 
אבל אם חלילה חטא כמה פעמים בעוון זה במזיד ממש בכמה אופנים, כבר נודע כמה תיקונים שתקנו רבותינו הקדושים (כגון תענית דיבור בימי השובבי"ם) ועיקר הכל תשובה אמיתית שהיא וידוי וחרטה גמורה וקבלה לעתיד, ויעשה לעצמו גדרין וסייגים שלא יכשל שוב, וכמובן יתרחק מכל המכשירים הטמאים וכל התעסקות עם נשים וכיוצא, וירבה בתהלים וקריאת הזוה"ק, ויתפלל לה' מכל לבו ויקובל ברצון לפניו. 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן