מקור למלה “עכשיו”
בספר אוצר השרשים הכללי בשורש עכשיו, כתב שהוא מושאל מלשון הפסוק “חמת עכשוב” שהוא סוג נחש והוא מהיר ומיידי.
לכבוד הרב שליט''א. בשיעור ביטוי האותיות ח''ג (אותיות מוצא החיך) אמר הרב שהתימנים המירו האות קו''ף לאות גימ''ל. ולא זכר שלא המרנו כלום, אלא שביטוי קו''ף אצלינו כמו ביטוי גימ''ל אצליכם. (וביטוי הקו''ף שלכם מבחינתינו כמו האות כא''ף.) אבל ביטוי האות גימ''ל אצלינו היא שונה וג''כ מוצאה מהחיך, דו''ק. סך הכל חזק וברוך על השיעורים כן ירבו.
במאי דסליקת אפתח: מבטא האות גימ"ל התימנית הוא כמו האות J האנגלית (דהיינו דז'ימל ,וי"א J צרפתית דהיינו ז'ימל) וזה אינה מהחיך כלל בלי ספק (האות ד' היא מן הלשון כידוע, והעיצור ז' הוא מן השינים כמו זי"ן ושי"ן הדומות לו) והאות קו"ף דידן אינה כלל כמו האות כ"ף, רק במטאה שוה לאות קא"ף הערבית, וההבדל ידוע ומפורסם. ועכ"פ כששבה האות גימ"ל למקומה הנכון בחיך, שוב אי אפשר לבטא את האות קו"ף באותה הגייה, וידוע הוא שבני מחוז שרעב בתימן מבטאים את כל האותיות כבני ספרד ממש, ומחזיקים את המבטא בשאר המקומות כטעות גמורה
מאת: פלוני | תאריך: י״ט בשבט ה׳תשע״ז – פברואר 15, 2017
לק''י לפי איך ששמעתי רבים מבני הספרדים מבטאים האות ג', אכן הוא כמו שכתבת, וכן ראש הישיבה שמעתיו פעמים רבות שאומר תיבת ג'רבא, נשמעה האות ז. אמנם רוב יהדות תימן אינם מבטאים כך, ומעשה שהיה, אחד מזקני חכמי תימן בא לאחד מחכמי ספרד ואמר לו למה הוא טוען שהגימ''ל שלנו מהשינים, והוציא את השינים התותבות שלו וביטא האות גימ''ל כראוי, וזה דבר שאפשר לבדוק.
שאלתי על פתגמא דנא לחבר הבקי במבטא התימני וזה אשר השיבני בכתב: "כל ימים גדלתי בין התימנים, וקרוב לעשר שנים למדתי אצל "מארי" ולא שמעתי מימי ביטוי אחר מאשר ג'ימל כמו האות J האנגלית,וכששמעתי שיש מבטאים אחרת שאלתי את דודַי שהכירו את זקני העדה, ומכללם אחד המיוחד הגאון מארי יחיא אלשיך זצ"ל (שהוא קרוב משפחתנו) ולא שמעו מעולם מבטא אחר בזה עכ"ל
א"כ אם כוונתך למבטא אחר, הרי שלפי טענת ידידי הנ"ל להד"ם, ואם כוונתך למבטא הJ האנגלית (אע"פ שאינו משמע מדבריך) הרי כבר עניתי על כך, וטענת השניים התותבות אינה טענה, במחילה דחילוק המוצאות אין כוונתו שהאותיות יוצאות מאותו מקום ממש, דהחוש מעיד שהן באותיות השיניים, והן באותיות החיך, הלשון היא האמצעי העיקרי, ושיניים וחיך הם רק "מראה מקום" וחסרי שיניים יכולים לבטא היטב כל אותיות השיניים, אבל חסרי לשון אינם יכולים לבטא אף אחת מאותיות הלשון והחיך
מאת: פלוני | תאריך: כ״ו בשבט ה׳תשע״ז – פברואר 22, 2017
בס"ד בספר מאורות אביע"ה עמ' 138-139 זכר מדברי הרב מאזוז הנזכרים בדברי השואל והוסיף בזה"ל: " אולם שמעתי הקלטה(משנת תשס"ב) מדברי הרב יצחק רצאבי שליט"א, שאמר שאין מבטא הג' שלהם כמבטא האות ג'ים בערבית, אלא שונה ממנו ומוצאו מהלשון. (והוסיף שביקר בביתו של מרן הגאון ראש הישיבה שליט"א והשמיע באוזניו את מבטא ה-ג' שלהם, ומרן שליט"א בחן את פיו 5 פעמים! עד שהודה לו שמבטא הג' שלהם יוצא מהחיך ולא מהשיניים) עכ"ל. ואפשר שיש בזה מבטאים שונים אצל התימנים.
יישר כח
לא שמעתי בלתי היום וידי"ן הנ"ל אמר שלא שמע כן מתימנים אחרים (אחר שראה דברי מרן ראש הישיבה נר"ו בזה ובירר שוב אצל קרובי משפחתו)
מאת: פלוני | תאריך: כ״א באדר ה׳תשע״ז – מרץ 19, 2017
מרן נר"ו הכחיש את דברי הרב רצאבי נר"ו. www.ykr.org.il/modules/Ask/answer/6430
ייש"כ