שאל את הרב
print
אא
א) שמעתי כי מרן ראש הישיבה פסק לברך על "וופל מצופה" שהכל ולא מזונות. האם נכון הדבר?
ב) אם כן למה שונה הדין לגבי "קסטה" (לחץ כאן לקישור)?

הרב יוסף פרץ

א) נכון.
ב) כיון שכאן אין ללבן שבופל טעם, והעיקר הוא השוקולד, ורק לשבור את מתיקותו אוכלים גם את הלבן, והרי זה דומה למה שאמרו אכל את המליח ועם זה פת אין צריך לברך על הפת. וראה בזה באורך בברכת ה' חלק ג' (פרק י' סעיף ל').

שאלת המשך: מה במברכים על וופלים שיש טעם גם בעיסה?

אני זוכר כשלמדתי בישיבה לפני כי״ד שנים נתקלתי בדף שהיה מכיל כמה מפסקי הלכות של מרן ראש הישיבה שליט״א, ואכן היה כתוב בו שדעת מרן לברך שהכל על הוופלים עוד היום היה בידי הספר מקור נאמן ובו היה רשום אותו פסק.
האמת היא שכדי לצאת מהספק אני משתדל לברך על דבר שברכתו מזונות ועוד דבר שברכתו שהכל, וכשאין ברירה אני מברך שהכל שהיא ברכה כוללת, אבל תורה היא וללמוד אני צריך הרי הטעם שמוזכר שם הוא בגלל שהעיסה אין בה טעם והיא באה רק כדי להחזיק את הקרם או השוקולד, לפני כמה זמן עשינו נסיון והורדנו מכמה סוגי וופלים את הקרם והשוקולד והנה העיסה טעמה מתוק. רצוני לדעת האם גם במקרה הנוכח דעתו של ראש הישיבה לא משתנה?

רבני בית ההוראה

מסתבר שהטעם המתוק שהרגשתם בוופל היה מחמת השוקולד שנתן בו טעם אבל הוופל עצמו חסר טעם. (וגם בקרמבו מרגישים מתיקות גדולה בביסקויט מחמת טעם הקרם שנבלע בו. וכמובן מברכים מזונות על הביסקויט רק הזכרתי זאת לדוגמא). חוץ מגלילית שטעם הוופל שלה מתוק כידוע וברכתה מזונות והזכיר זאת בברכת ה'

שאלת המשך: מה מברכים על מצה עם שוקלד?

אז מה יברך מי שאוכל מצה עם ממרח שוקולד?

הרב יוסף פרץ

בודאי מזונות יש טעם טוב ומשובח בעיסה של המצה כמו לחם, יש הרבה שכוססים מצה לבד, מה שאין כן בוופלה הטענה היא שאין בחלק הלבן טעם עצמי טוב. 
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0