Menu
שאל את הרב
print
אא

אומרים כשמגיעם לארץ צריכים לנהוג כדעת מרן. אמנם הבעיה שהמנהגים שלנו בני המערב לוב תוניסיה מרוקו ולאג'יר הכי קרובים למרן לעומת המנהגים של עדות המזרח. לדוגמא במכנס במרוקו לא בירכו בשם ומלוכות את הברכה ״הנותן ליעף כח״ מאחר שמרן כתב ״יש נוהגים לברך הנותן ליעף כח ואין דבריהם נראין״ זהו פסק מרן מפורש לבטל מנהג זה ועדיין אתם שאומרים שאסור לעשות נגד השולחן ערוך בארץ ישראל מברכים כל יום בשם ומלכות. ויש עוד הרבה דוגמאות כמו בענין ״להכניסו בבריתו של אברהם אבינו״ שאתם נוהגים הפך מרן וכל המערב נהגו כמרן. לכן כל הכללים האלה שכתבו כל מיני ספרים ורבנים אינם אלא טעות כי בני המערב הם יותר קרובים למרן מנהגים. לכן אין דבר כזה לומר שצריך לבטל ל״מנהג ירושלים״ כי אין דבר כזה (פקודת אלעזר החזון איש ונתיבי עם כותבים ירושלים עיר של לקוטאי) וגם המערערים בטלו הרבה מנהגי ירושלים כמו ברוך הוא וברוך שמו ועוד. ולמה שאנו בני המערב שיש לנו קהילות אלפי שנה נתבטל ל״מנהג ירושלים״ אשר כמעט כל מה שקוראים מנהג ירושלים אינו אלא מנהג כמה עדות מהמזרח אשר נוסדו לפני 300 שנה?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

אף אחד לא ביקש להתבטל למנהג ירושלים (מלבד אולי הרה"ר והראשל"צ שליט"א אבל כן צריך לשנות מנהגים עפ"ד מרן הש"ע בלי קשר למנהג ירושלים, והסיבה לכך מאחר ומנהגי חו"ל אינם מחייבים אותנו בא"י כמו שאמרו בגמ' שהעובר ממקום שנהגו איסור למקום שנהגו היתר ודעתו להשתקע שם ולא לחזור למקום שיצא יכול לעשות הכל כמנהג המקום, ומנהג המקום בא"י בעיקרו עפ"ד מרן הש"ע מלבד דברים בודדים שנהגו ע"פ האר"י או שיש עדיות שנהגו כן בא"י לפני שבא מרן ז"ל ואכמ"ל 

שאלת המשך:

אבל אין דבר כזה מנהג ארץ ישראל! בצפת היו מנהגים כאלו ובירושלים היו הרבה מנהגים וכן הרבה מקומות היו מנהגים שונים איך אפשר לקבוע מנהג ארץ ישראל?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

נכון אבל יש דברים מסוימים שראינו שכך נהגו בא"י גם בצפת וגם בירושלים ומוזכרים בפוסקים ומאחר ורוב הישוב בארץ נתפשט מירושלים, בדר"כ מנהגי ירושלים נתקבלו יותר, ולכן לדוגמא כשעלינו מתוניס לב"ב והספרדים בב"ב בעיקר נמשכו אחר מנהג ירושלים המפורסמים גם אנחנו צריכים לנהוג כך. ואה"נ שיש דברים שאין בהם מנהג ברור בירושלים א"כ גם אנחנו יכולים לעשות כפי שמה שמסתבר שהוא יותר נכון אבל אין מצוה לחלק ולהפריד כל דבר בגללו שאנחנו עשינו כך והמרוקאים עשו אחרת והאלג'ירים מנהג שלישי והתורכים דרך רביעית  ועדיף להתלכד למנהג אחד פחות או יותר המוסכם על כולם 

שאלת המשך:

הרב אלישיב זצ"ל וכן הרב פקודת אלעזר זצ"ל והרב שלום משאש זצ"ל והבבא סאלי והרב ברוך טולדאנו והרב משה מלכה והרב יעקב חיים סופר שליט"א ועוד ועוד כתבו שכל קהילה יש לה להמשיך במנהגיה אף בארץ ישראל ואין לשנות מפני איש וכל קהילה יש לה דין "בית דין" וכל קהילה תמשיך במנהגיה. וכן כל גדולי עולם של האשכנזים כתבו כן ולמה לא לומר לחסידים שיתבטלו לליטאים במנהגים? ולמה התימנים לא יפסקו לנהוג כמו מנהגם? למה רק המערבים צריכים להתבטל?

הרב רז צבי הרשפינוס

דע לך שמעיקר הדין גם האשכנזים צריכים לשנות מנהגם לדעת מרן הש"ע כמו שכתב ביבי"א (ח"ו) וע"ע בעין יצחק (ח"א בתחילתו) ע"פ תשובת מרן באבקת רוכל וע"פ שו"ת הר"ן וברכ"י בחו"מ (סימן כ"ה) [כמו שמבואר ביבי"א] ורק בידוע לנו שלא ישמעו לנו ולכך לא העירו להם משא"כ שאר עדות המזרח שרבניהם בדורות הקדמונים מודים בזה שבארץ ישראל קבלנו הוראות מרן. להם העירו 

שאלת המשך:

בעל היביא אומר כבודו במקומו מונח אמנם הפסק הזה חולק על כל גדולי עולם בעולם ואין הלכה כמותו כי הוא וכמעט דעת יחיד בזה נגד-חזון איש, הסטייפלר, הרב חיים קניבסקי, הרב אלישיב, הרב שטיינמאן, הרב חיים שיינברג, הרב שך, הרב דוד פוברסקי, הרב אליהו לופיאן, הרב ואזנר, הרב שטרנבוך וכן כל גדולי עולם אשר היו בכל הדורות (כמו תלמידי הגר"א) שבאו לארץ ישראל כולם המשיכו במנהגם ולא זזו מפני איש (ואין להביא ראיה מאיזה יחידים כי בטלים באלף ובמליון) לכן אין לצרף דעה זו. וכל התנועה הזאת של "קבלנו הוראות מרן" היא סתם הצגה כי הם עושים יותר ממאה דברים נגד מרן ואנו בני המערב יותר קרובים למרן ולמה שנבטל מנהגנו "למנהג ארץ ישראל" שכל המושג הזה מטושטש וכמו שכתב החזון איש והרב פקודת אלעזר והרב עמרם אבורביע לגבי ירושלים שהיא לקוטאי כל שכן לגבי ארץ ישראל. לכן עדיין לא הוכח לנו שצריך להפוך להיות "עדות המזרח" או מנהג ארץ ישראל?

כתב המערכת

עיין בעין יצחק (הנזכר בתשובה הקודמת) ושם הביא כ200 פוסקים שכך פסקו וזה לא דעה יחידה
והרב העונה ציין בשאלה שזו דעת חכמי עדות המזרח ולא כתב שכך דעת חכמי אשכנז 

שאלת המשך:

בעל היביא אומר כבודו במקומו מונח אמנם הפסק הזה חולק על כל גדולי עולם בעולם ואין הלכה כמותו כי הוא וכמעט דעת יחיד בזה נגד-חזון איש, הסטייפלר, הרב חיים קניבסקי, הרב אלישיב, הרב שטיינמאן, הרב חיים שיינברג, הרב שך, הרב דוד פוברסקי, הרב אליהו לופיאן, הרב ואזנר, הרב שטרנבוך וכן כל גדולי עולם אשר היו בכל הדורות (כמו תלמידי הגר"א) שבאו לארץ ישראל כולם המשיכו במנהגם ולא זזו מפני איש (ואין להביא ראיה מאיזה יחידים כי בטלים באלף ובמליון) לכן אין לצרף דעה זו. וכל התנועה הזאת של "קבלנו הוראות מרן" היא סתם הצגה כי הם עושים יותר ממאה דברים נגד מרן ואנו בני המערב יותר קרובים למרן ולמה שנבטל מנהגנו "למנהג ארץ ישראל" שכל המושג הזה מטושטש וכמו שכתב החזון איש והרב פקודת אלעזר והרב עמרם אבורביע לגבי ירושלים שהיא לקוטאי כל שכן לגבי ארץ ישראל. לכן עדיין לא הוכח לנו שצריך להפוך להיות "עדות המזרח" או מנהג ארץ ישראל?

מערכת האתר

לא הבנתי על מה כבודו חוזר שהרי כבודו שלח שאלה זו כדמותה ממש ונענה בס"ד

שאלת המשך:

הוא הביא 200 פוסקים שספרדים 'קבלו עליהם הוראות מרן...לזה כולם מודים! אבל אף אחד מכם לא הביא ראיה שקהילה שלמה שעברו צריכים לקבל מנהגים של "ארץ ישראל" א)משום שאין דבר כזה באמת כי ארץ ישראל וירושלים וצפת וטבריא וכו וכו זה כולם מנהגים שונים אז למה להתבטל? ב)משום שמרן כובת בעצמו (אבקת רוכל סימן לב) שכל קהילה וקהילה יש לה דין בית דין בפני עצמו וכלל זה אינו סותר למ"ש מרן בסימן ריב' באבקת רוכל כמ"ש הרב אלישיב זצ"ל. לכן מש"כ "200 פוסקים בעין יצחק" זה שקר גמור כי זה בודאוי פשוט שקבלנו הוראות מרן אמנם בודאי לא במקום שיש מנהג אחרת וזה מוסכם לכולי עלמא. אזי עוד פעם לא עניתם על השאלה. לכן עוד הפעם אין לאף אחד ראיה שצריכים להתבטל למנהגי "ארץ ישראל" שכן באמת אין דבר כזה. ויש לי רשימות מקהילות שחיו 800 מאות שנה בארץ ישראל שהם ספרדים שברכו על ההלל בראש חדש. אז אולי זה גם מנהג ארץ ישראל. לכן בודאי אין לשנות שום מנהג ממה שנהגו בלוב תוניס או מרוקו או מכל מקום. וזה ברור שכמש. וכן פסק פוסק הדור הרב אלישיב זצ"ל והרב פקודת אלעזר. ועוד. ופשוט מאד.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

א. איך יתכן לכתוב למאורן של ישראל אשר באורו נראה אור מרן הגרע"י זצ"ל "בעל היב"א אומר" בסתם כאילו היה מחבר אלמוני לא ידוע, והוא הגבר שהקים עולה של תורה ובזכותו ותומתו וענוותו אני ואתה ועוד מאות אלפים למדנו תורה ויודעים מושגים בהלכה ואומרים שאנו ספרדים.
ב. בענין סתירת תשובת מרן באבקת רוכל עמ"ש הגאון רבי רזיאל שליט"א בשו"ת מחקרי ארץ (ח"ג סימן נ"ט)באורך ותרו"ן 
ג. ושוב פעם לא ביקשו ממך לעשות כמנהג א"י אלא כדעת מרן, או כאשר הפוסקים העידו שכך מנהג בחו"ל.
ד. אין ראיה מחכמי אשכנז בדורנו כי בבואם ארצה היו שני קהילות וכל אחד נמשך אחר הקהילה שלו. אבל הטענה על העולים הראשונים מאשכנז לארץ שלא שינו מנהגיהם.
ה. כשיש ספק לברך או לא, לא מברכים ואם המנהג לברך מברכים ואם יש ספק מה המנהג? או איזה מנהג נכון מה נעשה?!

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן