Menu
שאל את הרב
print
אא

רציתי לדעת מה הברכה אשתי אפתה לחם ולפני האפיה שמה שוקולד .האם ברכתה מזונות. והאם תלוי בכמות השוקולד? והאם במתיקות של דבר בודקים דוקא אם שוקולד או מלמעלה בלי השוקולד קצת קשה לומר שבודקים אם שוקולד אז ודאי שיהיה טעם שוקולד....אשמח למקור תודה רבה!! וישר כוח על הסבלנות!

הרב צוריאל רבי

ברכתה "המוציא" כיון שבעיסה עצמה אין שום מתיקות אלא על פניה היא. ופת הבאה בכיסנין היינו שבעיסה עצמה עירב סוכר או מיץ פירות וכדו' והוא מדברי הפמ"ג הובא במשנ"ב (או"ח סימן קס"ח ס"ק ל') דלחם שנותנים בו זאפר"ן (תבלין) להטעימו ולנאותו או שנותנים בו מעט צימוקים לכ"ע לחם גמור הוא מחמת שאינו מעורב אלא הוא בפנ"ע ע"ש

שאלת המשך:

אבל אחד הגורמים לברכת מזונות על המאכל זה ממולא מספיק שהמאפה ממולא במשהו אז ברכתו מזונות אתה אומר בעצם שלא מספיק ממולא, אלא צריך גם נילוש בנוסף, זה לא מסתדר לי

הרב צוריאל רבי

לפי נוסח השאלה היה מובן שעל העיסה הניח / מורח שוקולד וזה לא מעלה ולא מוריד לענין הברכה, ועתה שביאור השאלה ששם בתוכה הוה ליה פת הבאה בכיסנין וברכתה מזונות 

שאלת המשך:

אני יסביר יותר אחר שאישתי סימה לעשות תבצק לוקחת חופן מהעיסה שמה בתוך שוקולד ואופה עדין דינה המוציא?

הרב צוריאל רבי

מתחילה הבנתי שמורח על פני העיסה שוקולד (או שם עליה שוקולד) על כל פנים לא בתוך העיסה וזה לא מעלה ומוריד לענין ברכה. ועתה שהשאלה מבוארת כשהניח בתוך העיסה וסוגר עליה ודאי שנחשבת פת הבאה בכיסנין ומברך עליה מזונות ועל המחיה.
ומקור הדברים הוא ממרן הש"ע (או"ח סימן קס"ח סעיף ז') שכתב שיש מפרשים פת הבאה בכיסנין היינו שעסויה כמין כיסים כיסים שממלאים אותם בדבש או בסוכר וכו' ע"ש וא"כ מה לי דבש מה לי שוקולד כיון שכך ממלאים העיסה ברכתה מזונות וכ"כ ביתר באור בספר פסקי תשובות (ח"ב סימן קס"ח אות ט') שאם העיסה ממולת בקקאו או ריבה וכו' ברכתה מזונות 

שאלת המשך:

אז מה שונה מבצק שאפוהו עם בשר טחון {לחמא בעגן} {ןלא ניכר בבצק הביצים או שמן} שברכתה המוציא הרי ניכר טעם הבשר בבצק
2 זה עונה על אחד מהשיטות שפסק מרן בסימן קסח מה ניקרא פת הבאה בכיסנין שלחמא בעגן ניקרא כיס? תודה רבה

הרב צוריאל רבי

מרן הש"ע (או"ח סימן קס"ח סעיף י"ז) כתב פשיטדא הנאפת בתנור בבשר או בדגים או בגבינה מברך עליהם המוציא וברהמ"ז ע"כ. והמשנ"ב (שם ס"ק צ"ד) ביאר כיון שנעשים לרעבון להשביע ע"כ מברכים המוציא אע"פ שדומה הוא לפת הבאה בכיסנין, ודוקא אם מילא תבלין או מרקחת וכדו' מברכים מזונות שהם באים לתענוג!

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן