יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
רציתי לדעת עם יש התיחסות הגדרה הילכתית מהו רשע {ואין אני מתכון רשע שמחלל בפרהסיא} אלא כדוגמא שפוגע בכלל ישראל
עיין בש"ע חושן משפט (סימן שפ"ח) דיני מוסר ממון ישראל עכו"ם שמותר מעיקר הדין אף להורגו (באופנים מסוימים כמובן) ואין לו חלק לעולם הבא. ושם (סעיף י"ב) מבואר גם דין המוסר ציבור ומצערן שמותר למוסרו ביד עכו"ם להכותו ולאוסרו ולקונסו
מאת: פלוני | תאריך: ח׳ באדר ה׳תשע״ז – מרץ 6, 2017
נראה לי שכוונת השואל הייתה מהיא הגדרתו של "רשע" ולא מה דינו.
גם על עניתי בתשובתי "מוסר ממון ישראל לעכו"ם", "המוסר ציבור ומצערן"
מאת: פלוני | תאריך: י״א באדר ה׳תשע״ז – מרץ 9, 2017
בס"ד מחילה לפום ריהטא ראיתי הפנייה לדינים ושגיתי. אכן עדיין לדעתי יש להרחיב. כיוון שהן אמת ששני תאורים אלו מוסר ממון וציבור מוגדרים רשעים. אך עדיין אין זה אומר שרק אלו רשעים ותו לא. אשר על כן אין זו "הגדרה" של רשע בכללות אלא שני דינים פרטניים. למשל בתורה כתוב "וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ". וכן כתוב "וּבְרִשְׁעַת הַגּוֹיִם" גם כתוב "כִּי יִֽהְיֶה רִיב ..הִרְשִׁיעוּ אֶת הָֽרָשָֽׁע" בכל הפסוקים הנ"ל לא שייך הדינים הנ"ל וגם מתורגם לשון חיוב. ובגמרא - שהחמרים רובן רשעים מפני לסטים. וכן הביטוי הידוע "וכי ברשעים עסקינן" מדובר על אנשים שלא שומעים בקול חכמים או אפילו על שליח שיעשה כנגד רצון משלחו. אולי "רשע" פירושו "חייב בדין"(בין בדיני שמיים בין בדיני אדם) ותו לא. יש מי שעונשו חמור יותר ויש קל יותר לפי חומרת חיובו. וכמדומה שהתיאורים בספרים ובגמרא בגנות הרשים ועונשם החמור ועוד המדובר על רשעים גמורים שמעשיהם חמורים מאוד. וצ"ע בזה שאין לי בקיאות בדבר ונעזרתי בחיפוש בתוכנה. והצעתי היא השארה ותו לו.
השואל דיבר על הגדרה הלכתית לרשע שפוגע בכלל ישראל ועניתי עפ"ד הש,ע שמבואר שם מוסר ממון ציבור ומצערן, אבל בודאי שיש עוד הרבה סוגי רשעים, וחלק קטן מהם הזכיר כבודו