Menu
שאל את הרב
print
אא

מה יעשה אדם שנפנה ולא יכל לקנח את עצמו היטב או שלא היו לו מים, כגון שהוא בדרך או בפעילות צבאית או כל סיבה אחרת שאין לו אפשרות לנקות את עצמו טוב, והוא צריך לשתות למשל, האם יוכל לברך 'שהכל'? ומה לגבי הנחת תפילין אם יעבור היום ואע''פ כן עדיף שלא יניח? ומה לגבי לשמוע שיעור תורה.

הרב רזיאל כהן

אם לא קינח עצמו היטב אנוס רחמא פטריה מק"ש ומתפלה ומברכות וכו' ואם צריך לשתות ואינו יכול להתאפק, נראה שיכול לאכול ולשתות בלא ברכה וגם לשמוע שיעור תורה אסור לו 
אבל אם קינח היטב אבל בלי מים (כי לא היו לו) יש מקום להקל בשעה"ד לברך ולקרוא ק"ש ולהניח תפלין [שלפי הטעם של הרמב"ם בפ"ג מהק"ש הי"א (שהיא לחה ויש לה ריח) נראה שיש להקל בנידון דידן אחר שהנותר מהקינוח אינו לח, וגם לפ"ד ספר הבתים (בית התפלה שער ה' דין י"ט) שתלוי בריח מסתברא דכבר אין לה ריח וכן לפמ"ש בחי' הרא"ה (ברכות כ"ה ע"א) שטעם החומרא בזה מפני שהיה אפשר לו לנקות עצמו היטב, א"כ בנ"ד שהוא אנוס בדבר אין להחמיר עליו כ"כ (וכן סמך ע"ז בברכ"ה ח"א עמוד שי"ח בנדונו)] וכ"ש שיש להקל לשמוע שיעור תורה שאין כאן אלא הרהור בעלמא (עיין מחקרי ארץ ח"א סוף סימן ב') 
אבל לכתחילה אפילו אם אין מים הרי יש לו אפשרות ללחלח את הנייר ברוק כמ"ש האחרונים ורק אם נתקע לגמרי יסמוך על האמור לעיל

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן