Menu
שאל את הרב
print
אא

הגיעה לידי כתבה של משה קוה - נשיא אונ' בר אילן לשעבר (מסתבר שהיא התפרסמה בעיתון "מקור ראשון"). הוא מדבר על שילוב מדע ותורה - מראה שהם לא נוגדים אחד את השני (מה שהרבה מהציבור החילוני חושב) ומוכיח זאת מתיאוריות הפילוסופים ומקורות הלכתיים. לקראת יום ההילולא של הרמב"ם זצ"ל הוא כתב מאמר שמגלה שמה שכתב הרמבם לפני 800 שנה, מתאושש היום. אבל, במאמר שלו הוא כותב קצת על 'המפץ הגדול'.(ראוי לציין שאיני מאמין בזה! אך רציתי לשמוע מה דעת הרבנים בזה) ואז הוא מביא מקור מהרמב"ם במורה נבוכים (חלק שני פרק יג) וזה לשונו: "והמציא כל הנמצאים הללו כפי שהם בחפצו ורצונו מן האין… וראינו שהפילוסופים אומרים כי בטל הוא שימציא ה' יש מן האין, כלומר שלא יתכן שיתהווה מצוי מסוים בעל חומר מהעדר אותו החומר… אלא הדעה שאין שום דבר קדמון כלל עם ה', ושהמצאת המצוי מן העדר כלפי ה' אינו מסוג הנמנע." הוא בעצם כותב שיכול להיות שמשהו יווצר מכלום. כמו במפץ הגדול. אז שאלתי היא - האם יכוטל להיות שהקב"ה ברא את העולם ע"י מה שמכונה 'המפץ הגדול' ואם לא - איך זזה יכול להיות.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

זו שאלה לעניין, אבל קודם אעיר שהלשון שהעתקת משם הרמב"ם (אולי כך מופיע בכתבה הנ"ל) היא חיבור שני קטעים ברמב"ם כי הרמב"ם הביא שם ג' דעות בקדמות העולם א. אמונת משה רבנו שכל הקיים בעולם כולל הזמן בראו השי"ת מן העדר גמור ב. סברת אפלטון שיש חומר קדמון [חלילה] שנמצא כמו קדמות השי"ת אבל לא חשוב כמוהו, וממנו יצר השי"ת את העולם שמים וארץ. ודעתם זה נובעת מהקביעה "כי בטל הוא שימציא ה' יש מן האין וכו' [הלשון שהעתקת] ג. דעת אריסטו כנ"ל רק  שהשמים לא נפסדים. אולם הרמב"ם הקדוש דחה סברת שני הפילוספים הנ"ל וכתב שאין לנו אלא הדעה שאין שום דבר קדמון כלל עם השי"ת וכו' [הלשון שהעתקת] מבואר יוצא שאנחנו אמונתנו שהשי"ת שהשי"ת בורא יש מאין וזה מיסודות האמונה! וזהו מה שאנו אומרים בנוסח י"ג עיקרים "ושהוא קדמון לכל הקדומים" דהיינו לפני כל חומר כלשהו ולא כשיבוש הפילוסופים הנ"ל 
ועכשיו לעיקר שאלתך אמנם לא קראתי את המאמר הנ"ל אבל ראיתי ספר "בראשית ברא" [ששמעתי על המחבר מאנשים שמוכרים לי אישית שהוא יר"ש וחובש כיפה גדולה, ומלגלג תמיד על הכופרים וכו'] ותוכן דבריו להסביר את תיאורית "המפץ" עם מה שכתוב בתורה במעשה בראשית, ואין הספר מצוי איתי לעיין בו שוב, אבל כמדומה שכתב שהשי"ת ברא חומר מסוים מסיבות שונות שרצה ה' התרחב והתפוצץ עד שנעשה עולם ומלואו ואיני זוכר כ"כ איך הסביר ומ"מ אין בזה כפירה חלילה כי הם מסבירים שה' עשה הכל וברא הכל ורק זו הדרך והכלים שרצה לברוא בהם
אבל כ"ז בנוי על תיאוריות והנחות מדעיות שמשתנות מדור לדור אבל אנחנו בני אברהם אבינו טוב לנו להאמין הדברים כפשטן "כי הוא אמר" ויהי -ה' ברא את העולם באמירה בלבד וא"צ להסבך בתיאוריות שמתחלפות בכל כמה זמן 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן