Menu
שאל את הרב
print
אא

הנני עובד לפרנסתי בבנק בתפקיד של יועץ השקעות. ידועים דברי הגר"מ זצ"ל בספרו מלווה ה' חלק ב,פרק יג סעיף כט( הערות 83-86),שמתיר שם לרכוש מניות של חברות אשר ידוע לגביהן שמחללות שבת ובלבד שקונה בשוק המשני דהיינו לא מהחברה ישירות( וטוב להחמיר לא לקנות מניות "אימסיות") וגם מתיר שם לרכוש באמצעות קרן נאמנות שאין וודאות כאמור שירכשו דווקא מניות של חברות שמחללות שבת. ואני שואל האם בקנייה של אגרת חוב של חברה בבורסה לני"ע ( שידוע שבחברה בע"מ יש פוסקים המתירים ללא היתר עיסקא) באמצעות קרן נאמנות ניתן לומר את אותו הדבר שאין וודאות שירכשו דווקא אג"ח של חברות ללא היתר עסקא ולכן יש להתיר? ומה בדבר רכישה ישירה של אג"ח( בשוק המשני או בהנפקה) מחברה שאין לה היתר עסקא? ראיתי באתר של מכון כת"ר-לכלכלה עפ"י התורה,שכותבים שם לאסור קנייה של אג"ח מחברות ללא היתר עיסקא גם באמצעות קרנות נאמנות ומי שקונה שיקפיד למכור לפני קבלת הקופון(ריבית). אני עוסק בזה במהלך היומיום ולא רוצה ח"ו שתצא תקלה תחת ידי וכ"ש לא להכשיל אחרים ח"ו. אבקש הנחיות מעשיות מהרב לצורך יישומן בעבודתי.

הרב יעקב כהן

אגרות חוב יש בהם איסור ריבית אם אין היתר עיסקא כיון שאין שם בעלות למי שקנה מניות אג"ח וגם יש אחריות מסויימת על הקרן וכן הרווחים מתחלקים לפי אחוז קבוע בלי יחס לרווחי החברה, והרי זה כהלואה ברבית, וכמ"ש בספר ברית יהודה (פ"ב סעיף כ"ד) ע"ש. ואע"פ שהחברה היא בע"מ אין להקל בזה אלא ע"י היתר עיסקא דוקא וכמ"ש בהליכות עולם (ח"ח עמוד ט"ל והלאה) 

שאלת המשך:

לצערי לא זכיתי להבין את דברי הרב במלואם ולמען הסר ספק אשאל שוב, האם מותר לקנות קרן נאמנות שמשקיעה במגוון של אגרות חוב כיון שנגיד שאין וודאות שיקנו שם דווקא כאלה ללא היתר עסקא וזה ספק אחד וספק נוסף שמא לא חייב היתר עיסקא בחברה בע"מ ואז יש מקום להתיר?

הרב יעקב כהן

צריך לברר מה הם משקיעים 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן