אמירת "ברכנו בברכה המשולשת" כשאין כהנים, דין הלל ביחיד
1) לא לשנות בלי סיבה.
2-3) בכלל של ראש חדש, הספרדיםלא יברכו עליו גם כשיש מנין. והאשכנזים נהגו לברך (גם ברכה אחרונה) לקרוא את ההלל אף כשאין מנין (ע' סי' תכ"ב ס"ד).
1. האם גם לאחר ברכת של ספרדי הנוהג ע"פ הרב משאש (שדעתו שצריך לברך על ההלל בר"ח כמו המנהג בחול) אנו עונים אמן? כי מצד אחד הוא נוהג כדעת רבותיו, ומצד שני - אם הוא ישאל אותי אם לברך אני אגיד לו לא לברך, מה שלא נכון לגבי אשכנזי. אז האם לאחר ברכתו עונים אמן? 2. מתפלל אצלנו לפעמים אשכנזי בבית כנסת והוא מברך בשקט על הלל (כי הוא מכיר את דעת מרן הר"ע יוסף זצ"ל שלא עונים אמן, ולכן הוא מברך בשקט - כדי שלא יענו לו אמן) ואני תמיד הולך לידו כדי לשמוע את הברכה שלו ולענות אמן. האם אני נוהג טוב? כי מצד אחד אני מרוויח אמן ומצד שני אני נכנס למחלוקת..
1. זכורני שדעתו של מרן ראש הישיבה שליט"א נוטה שבמקרה כזה אין לענות אחריו אמן, אלא שלא הכריע בזה בבירור (אגב גם הגר"ש משאש זצ"ללא הורה לברך על ההלל, אלא בבית הכנסת שכולם מרוקאים אבל במרוקאי המתפלל בבית הכנסת של עדות אחרות מודה שאין לו לברך על הלל (עיין שמש ומגן ח"ד סימן ט"ו)
2. נלע"ד שלכתחילה אין לנו"לחפש" ברכות השנויות במחלוקת, ורק אם אירע ששמעת תענה.