התכלת
לדעת מרן ראש הישיבה שליט”א מסתבר מאוד שחלזון “ארגמון קהה קוצים” הוא התכלת, וראוי לעשות אותו. ומה שאבותינו לא נהגו כן מכיון שלא היה להם, ובודאי שאם היו מוצאים היו שמחים כמוצאי שלל רב לזכות במצוה זו.
הבנתי שהרב שליט"א פוסק להטיל פתיל אחד של תכלת מתוך שמונה כשיטת הרמב"ם. ותמיה לי מילתא, שהרי בספרי (שלח קטו) מפורש דייקא כראב"ד, ועוד שמהרמב"ם נראה שהעושה כראב"ד יצא ידי חובה (שהרי כתב בהלכה א שאין לחוטי הענף מניין מן התורה. ועוד שיהיה חצי חוט זה כלבן כדאיתא במנחות מ ע"א. ועוד נ"ל בשיטת הרמב"ם שמש"כ בהלכה ו ויהיה אחד תכלת והשבעה לבן, מתבאר ע"פ מש"כ בהלכה א וב, שהענף הוא הנקרא לבן, והחוט הנכרך הוא הנקרא תכלת, ואין במשמעות לבן שהיה צבוע לבן דייקא אלא שאין חובה לצבוע. ומש"כ בהלכה ו הוא לאפוקי מן ההבנה שהתכלת היא חוט תשיעי הנכרך ע"ג שמונת חוטי הענף, וע"כ מבאר שיהיה אחד מן השמונה תכלת. אמנם ודאי שהעשייה הפשוטה היא מחצית החוט כדאיתא בתשובתו לחכמי לוניל אף אין זה שולל את שיטת הראב"ד) ומדוע לא לעשות כראב"ד ולצאת ידי שתי השיטות?
יש תשובה באתר על הדיוק מהספרי לצפיה לחץ כאן