Menu
שאל את הרב
print
אא

מברור בתנורים החדשים אין כלל וכלל אדים משום שמערכת הבידוד היא חזקה עד כדי שאין מפגש בין חום לקור שיווצרו אדים, (שכידוע אדים נוצרים ממפגש של חום וקור) ואפשר לבדוק להשים סיר מים בתוך התנור ולבדוק האם יש זיעה בתנור. עכ"פ אם כך אין צורך להכשרת התנור כך מובן מהתשובה של כב'.

הרב לירן ישי

לכבוד ידידי וחביבי ר' חיים שליט"א.
לפי ברור שבדקנו עם אנשים שמבינים בענין מבחינה מדעית, העולה שאין מערכת הבידוד קשורה לאדים שעולים, שהאדים הם עולים מחימום האוכל והנסיון הוכיח שאם תניח מעט שמן על דופן התנור ותחמם התנור, אחר כמה זמן תפתח התנור ותראה שכולו מעלה עשן מהשמן שהנחת.
ואם יש ליבון הוא על האדים שעולים מהאוכל אם נשרפים מחום התנור לפני שנבלעים או שנבלעים כמו שצידד בשו"ת אבן יקרה (חלק ג' סימן ח"י) דהאדים נשרפים. והוא דיבר בתנור שההיסיק הוא פנימי וכן היום שהגוף חימום מוסתר והאריך בזה מרן בשו"ת יביע אומר (חלק ה' סימן ז' אות ד') ועיין עוד בדברינו בהוראה ברורה תערובות (סימן ק"ח סעיף א' באור הלכה דיבור המתחיל אלא א"כ) ושם הבאנו שמורנו הרב משה לוי זצ"ל כתב שבבדיקה שלו מצא שיש אדים על דפנות התנור ולא נשרפים. ואדרבא אם כבודו יכול לבדוק כיום אם האדים נשרפים ובאיזה חום, כי לפי מה שאמרו לי ב100 מעלות מסתמא שהאדים לא ישרפו לפני שיגיעו לדפנות התנור, וביותר מעלות צריך לבדוק.
[ולאחרונה שמעתי אומרים שהמאוורר שיש בתנור מוציא את האדים, ולפי הבדיקה שלנו עם מומחים זה לא נכון. שיש שני סוגי מאווררים: יש מאוורר שנועד לפזר את החום בחום אחיד בתנור, ויש מאוורר שמקרר את דפנות התנור מבחוץ כדי שהתנור בדפנותיו החיצוניות לא יהיו חמות ובדרך כלל זה נמצא בתנור שקבוע בארון המטבח כדי שלא יתחמם אבל בין כך ובין כך אינו קשור כלל לאדים שעולים מהאוכל].
לכן לעניות דעתי אין להקל בזה רק עד שיבדקו את הדבר בצורה יסודית בכמה מעלות ובכמה מרחק בתנור כבר האדים נשרפים. בסברא זו שהאדים נשרפים רק בתור צרוף וכמו שנראה כן משו"ת יביע אומר שהבאנו לעיל. וכן כתבנו בהוראה ברורה תערובות (שם).
ד.ט. ושוב עכשיו נסינו על ידי מגש מים בתנור והתנור העלה אדים עד דפנות התנור.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן