Menu
שאל את הרב
print
אא

אחר המחילה, ראשית מה שכתב כת"ר "לפי זה שברים של תוקע מתחיל יהיו שווים לתקיעה של תוקע מומחה. וזה לא יתכן" וכו הרי אני כתבתי בשם הרב עובדיה שכל תוקע והקצב שלו וא"כ השברים של המומחה והתוקע לא יהיו שווים, ולפי דברי כבודו יהיו שווים. זאת ועוד שאדרבה, להגיד שיש זמן מוחלט הוא תימה, שלא הזכירו הפוסקים רמז מזה, אע"פ שמצינו במקומות אחרים שדברו על זמנים קצרים [כגון שלום עליך רבי וכדומה] ומזה שבהלכה כתוב שתורמיט הוא קול הקצר ביותר [כל שהוא] א"כ מסתבר שכל תוקע יתקע לפי הקצב שלו, שהרי רואים אנו שיש תוקעים שיכולים לתקוע תרועה בקצב מהיר ויש שתוקעים בקצב איטי יותר, היעלה על הדעת שנפסול את האיטיים? כל כי האי היה לפוסקים לפרש פסול שכזה. אלא וודאי שהולכים אחר כל תוקע ותוקע, וממילא גם אם השומע הוא מהיר יוצא ידי חובה, שהרי שומע תקיעה כשירה, וכמו שמצינו הגדרה זו בכמה מקומות [ולמשל איטר המניח תפילין יכול להוציא ידי חובת הברכה אדם ימני , אע"פ שאם הוא עצמו היה מניח ביד ימין לא היה יכול לברך. ויש עוד דוגמאות לזה. וזכר לדבר ע"ע בספר בית נאמן חאו"ח ס"א] ואכמ"ל.

הרב רזיאל כהן

– הקושיא הראשונה של כת"ר עלי, בעניותי לא הבנתי, ואולי נפלה בה טעות סופר?
ולעיקר טענתו שדבר תימה הוא להגיד שהשיעור שוה אצל הכל, לעניות דעתי אינו תמה כלל, ומי גרע משיעור מהלך מיל וכיוצא בזה שהוא משתנה מאדם לאדם, ואנו הולכים אחר השיעור הממוצא.
ולילך רק אחר התוקע הפרטי, אינו נכנס באוזני כלל, כי מה איכפת לנו ממנו, הרי העיקר הוא השמיעה.
ואם יצא הדבר מפי המלך- הרב עובדיה יוסף זצ"ל, קרוב אני לומר שכוונתו כנגד אלו שעומדים עם "סטופר" (או כמו הרב עופיר מלכא, שבדק השיעור עם מחשב), שזה בודאי מיותר ולא ניתנו השיעורים הללו אלא לפי שמיעת האוזן האנושית, ואם הוסיף מעט או קיצר מעט על פי רוב לא קילקל. אבל מכאן ועד לקבוע הלכה שהולכים אך ורק על פי התוקע- המרחק גדול מאוד. וכמובן.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן