הכנת טחינה בשבת
מותר
שאלה א. מה דעתו של הרב לגבי מים שהתבשלו כל צורכם מערב שבת,ובשבת ירדה רתיחתם לפחות מיד סולדת,האם מותר להניחם שוב על הפלטה בשבת?(לסוברים שאין מחזי כמבשל בפלטה).
שאלה ב. לגבי בסיס לדבר האסור והמותר,לפי מה אנחנו מחשיבים את הדבר המותר, האם לפי שווי ממוני של הדבר או לפי החשיבות של הדבר בפני הבעלים? תודה רבה כבוד הרב "אורך חיים ושנות חיים יוסיפו לך"
א. נראה שאסור שאין במים בישול אלא חימום, וכיון שנצטננו בטל בישולם, וכן נראה מדברי מרן הגר"ע זצ"ל ביחוה דעת חלק ו' (סימן כ"א) ועוד מקמות, שיש בישול במים שרתחו ע"ש ודו"ק. ובמנוחת אהבה ח"ב (פרק י' סכ"ז) כתב שאין בהם משום בישול בשבת ולפע"ד צריך עיון בזה להבין טעם הדבר ואכמ"ל.
ב. מתייחסים לפי הבעלים (אלא שצריך להתיישב בזה באמת שבדרך כלל דבר יקר יותר גם בעיני בעליו חשוב מדבר שני גם אם עכשיו צריך לדבר המותר)
מאת: פלוני | תאריך: ג׳ בכסלו ה׳תשע״ז – דצמבר 3, 2016
מדוע אסור לחמם מים שנתבשלו כ"צ ע"ש אם ידוע שמים - מצטמק ורע להם (שבת ל"ח ע"א)?
כיון שאין במים בישול מלבד מה שמתחממים וכיון שנצטננו נתבטל בישולם ואין זה דומה לתבשיל שמצטמק ורע לו, שאע"פ שנצטנן לא התבטל בישולו,ובתבשיל כזה עיקר הבישול הוא עצם הבישול ולא החימום.