שאל את הרב
print
אא
הרמב"ם בהל' תשובה א:א כתב דנוסח הוידוי כולל "אנא השם" (וכנראה שמקורו מוידוי כה"ג כמבואר ביומא לז. שצריך אנא וצריך שם), אבל בפ"ב ה"ח לא הזכיר אלו המילים, ובהלכות מעשה הקרבנות ספ"ג לא הזכיר לא "אנא" ולא "השם." לדעת הרמב"ם, מהו הנוסח הנכונה לוידוי?

הרב יהונתן מאזוז

בפרק ב' הלכה ח' על וידוי יום הכפורים, שמאריכים בו ועל  זה אומר הרמב"ם שהנוסח אבל חטאנו הוא הנוסח השגור בפי כל והוא עיקר הוידוי, וכל ההקדמה "אנא ה' אלקנו ואלוקי אבותינו תבוא לפניך תפלתנו וכו' צדקים אנחנו ולא חטאנו" - זו פתיחה לעיקר הוידוי. וממילא מובן שגם בנוסח זה מוזכר "אנא השם".
אבל הקושיא מהלכות מעשה הקרבנות (סוף פרק ג') באמת קושיא וכבר עמד בזה הרב מנחת חינוך (מצוה שס"ד אות ה')  ונשאר בצ"ע (וגם מה שכתב כת"ר שמקור דברי הרמב"ם מיומא ל"ז ע"א כיון למנחת חינוך הנ"ל). ןמכל מקום לדידן אין נפקא מינה דבלאו הכי לענין וידוי רגיל, ודאי שצריך לומר "אנא השם"
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0