בירור מילה בקדיש
מרן שליט”א ענה ע”ז בעבר שזה כפל ענין במלים שונות.
אגב, תחלת הקטע הוא בארמית כמובן.
מה לעשות בבית כנסת שמתעקשים בו לשיר ימלוך בפיסוק לא נכון (ימלוך ה'/ לעולם א-לוהיך/ ציון לדור ודור / הללוי-ה)? בני (כבן 4) מאד מתלהב לבוא לבית הכנסת ולומר ימלוך ולקבל ממתק. אני מלמד אותו נכון, אך השינוי בין מה שאני מלמד למה ששאר הילדים שרים מבלבל אותו כנראה (ייתכן שלא השינוי מבלבל אלא עצם הפיסוק הלא הגיוני), כך שאינו יודע עדיין טוב (לעומת שירים אחרים שמכיר בעל פה), וכששר לבד בבית הוא אומר 'ימלוך ה/ לעולם ועד' ובבית הכנסת אני מחזיק אותו ושר אתו נכון. 1) האם עדיף למנוע ממנו לומר ימלוך בצורה מעוותת ולהעניק לו ממתק כשכר על הפרישה? 2) האם ללמדו כמו 'כולם' וללמד זכות על המעוותים מכך שבכמה פיוטים הפיסוק לא נעשה לפי המשמעות (למשל אחות קטנה תפלותיה/ עורכה ועונה/ תהלותיה), ברם הכא עסקינן בפסוק ולא בפיוט ועוד שאין סיבה מוצדקת לפסק לא נכון, שלפי מניין התיבות בכל אופן יש לחלק ז' תיבות לג', והם עושים 2 2 3 במקום 3 2 2, ולפי מניין ההברות יש להם 5 7 6 ולפי הנכון 8 6 4 (כולל שואים), ולאף שיטה אין שוויון.
כדאי מאוד ללמדו כדבעי. ואדרבא הממתק מחזק את הרגש לאהוב את הדרך הנכונה.