Menu
שאל את הרב
print
אא

לכבוד הרב, שלום וברכה. ראיתי לאחרונה ספר "פרי אליעזר" הדן בעניין הקשר של התפילין. בספר מוכיח המחבר כי הקשר המקורי של התפילין הוא היה הקשר המרובע, כמו כן הוא טוען שם שהקשר הנפוץ היום הומצא לפני כ300 שנה על ידי מאן דהו שככל הנראה היה קשה לו איך יתכן שבקשר מרובע יש את האות דל"ת המוזכרת בגמרא. לפי מה שהוא כותב שם בעבר נהגו בכל קהילות ישראל ללבוש קשר מרובע. לטענתו במרוקו, כורדיסטאן, חלק מטורקיה, חלק מעירק, בקוצ'ין שבהודו, בחאלב ובתימן המנהג היה בקשר מרובע עד לעלייה לארץ. עוד הוא טען שבכל הראשונים האומרים את אופן עשיית הקשר יוצא קשר מרובע. כששאלתי את אחיו של סבא שלי סיפר לי שאכן כך זכור לו שבעבר נהגו במרוקו, ואף אביו (סבא רבא שלי) היה נוהג כך. שאילתי מדוע לא ראיתי בשום ספר של הפוסקים הספרדים של היום התייחסות לנושא, וגם מדוע ואיך נעלם המנהג הזה בעוד שלפי טענת הספר בעבר נהגו בו רוב הספרדים. וגם לכאורה מאחר שקשר התפילין לפי רוב הראשונים צורתו היא הלכה למשה מסיני יוצא שכולנו היום מניחים תפילין פסולות.

הרב שלמה מועלם

המנהג פשוט לעשות קשר כדל"ת ,גם רבנים גם צדיקים, וכל ההבדל זה לכתחילה ובודאי שאינו פסול.

שאלת המשך:

במחילה, אבל אם לפי הרמב"ם והראשונים זה הלכה למשה מסיני, והרמב"ם מונה את זה בעשרה דברים שהם הלל"מ ואם שינה פסל, וודאי שאין מדובר כאן על לכתחילה. ושאלתי הייתה מדוע כולם שינו בלי להמשיך לנהוג כך, בעוד שכך מביא בבית יוסף בסימן לב להדיא.

הרב שלמה מועלם

תשאל את הגדולים מדוע אינם משנים הקשר 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן