Menu
שאל את הרב
print
אא

מה עדיף? גידול הזקן או כיבוד הורים?

הרב מאיר גבאי

בפשטות באופן שאין חשש שיבוא לאיסור תער נראה שצריך לשמוע לאביו. אבל אם הזקן מוסיף לו יראת שמים או ששומרו מפני החטא אז אין צריך לשמוע. כדמשמע ביורה דעה (סימן ר"מ סעיף ט"ז) שכתבו בטור ובשלחן ערוך שאב שציוה את בנו שלא ידבר עם פלוני ולא ישלים עמו עד זמן קצוב והבן רוצה להתפייס, אין לו לחוש לצווי אביו. והוסיף הטור דלאו כל כמיניה להעבירו על דברי תורה. עד כאן. ומקורו מדברי הרא"ש כמפורש בטור. משמע לפי זה שכשאין איסור חייב לשמוע לאביו. וכן משמע לעיל מיניה (סעיף ט"ו) שאם אמר לו אביו לעבור על דברי תורה לא ישמע לו. משמע שכשאינו עובר על דברי תורה, ישמע. ועיין עוד בשלחן ערוך (שם סעיף כ"ה) שכתב שאם הבן רוצה לילך ללמוד במקום פלוני אפילו בחו"ל שסבור שיכול להצליח אצל רב מסוים, ואביו מוחה, אין צריך לשמוע לאביו.עיין שם. כי זה צורך מצוה.
אלא שיש במהרי"ק הלכה ד' בדרכי משה (סימן ר"מ אות י') ובהגה (סעיף כ"ה) שאם אביו מבקש ממנו שלא ישא אשה פלונית והבן חפץ בה, אין צריך לשמוע לאביו. ומוסיף בדרכי משה בשם מהרי"ק שאין מחוייב הבן לכבדו אלא בדברים ששייכים לכבודו של אב כגון מאכילו ומשקהו אבל לא בדברים שאינם קשורים לרב.
מיהו מרן לא כתב זאת ונראה שלא סובר כך.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן