טעה בקידוש שחרית
יצא ידי חובה, ואף הוציא אחרים אף שהם עומדים ע”פ הסברות שכתבו הפוסקים לגבי קידוש של ליל שבת, עיין למרן בב”י סי’ רע”א וחזו”ע ח”ב עמ’ ט”ו ואילך.
יש תעמולה לאחרונה על בעיות במקררים החדשים, מצד אחד יש את המכון הטכנולוגי הותיק שנותן כשרות למקררים מסויימים עם התקן משלו, ומצד שני מכון חדש בשם משמרת השבת שאוסר את התקני המכון הטכנולוגי, איזה מהמכונים צודק?
נראה שהמחלוקת היא בהלכה אם אפשר להקל בדבר שאינו מתכיון באיסורי דרבנן כשוודאי יעשה האיסור אלא שאין הדבר מועיל כלל ולא איכפת לו ממנו (וזה נקרא בלשון הפוסקים פסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן). וידוע דעת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל שמיקל בזה. ובמנוחת אהבה כתב להקל בזה במקום צורך ויש מחמירים בזה. והמיקל בזה וודאי יש לו על מה שיסמוך והמחמיר ,כשיכול להחמיר, תבוא עליו ברכה.
מאת: פלוני | תאריך: ח׳ במרחשוון ה׳תשע״ז – נובמבר 9, 2016
לא נכון. כתוב באתר של המכון הטכנולוגי להלכה: פיקודי השבת למהדרין של המכון פותרים לחלוטין את כל הבעיות ההלכתיות הקיימות במקררים, החל מן ההשפעות הקיימות במצב חול רגיל על המדחס, ההפשרה, הנורה והמאורר, וכלה בכל שאר הבעיות המתחדשות חדשים לבקרים. עם המעבר למצב שבת מבוטלות כל ההשפעות של פתיחת הדלת וסגירתה על מערכות המקרר, וניתנת מענה מושלם גם לכל הפונקציות והאלמנטים הדיגיטליים השונים.
לפי מה שכתוב בחוברת מטעם משמרת השבת נראה שעדין יש השפעה על מחשב המקרר רק שאין בנתונים אלו השפעה על המקרר עצמו וא"כ אין כאן שאלה הלכתית אלא שאלה של מציאות וצריך לרר אצל המומחים בדבר
מאת: פלוני | תאריך: כ״ב בכסלו ה׳תשע״ז – דצמבר 22, 2016
יצא לי לדבר לאחרונה עם רב מבני ברק, והוא אמר שחקר היטב את הדבר וזה יכול להיות גם שאלה של דאורייתא במערכת ההפשרה וכן אמר שרוב רבנים מגדירים את הפעולות במקרר כפסיק רישא דניחא ליה כי בלי זה שהמקרר בודק את הפעילות שלנו אין לו איך לפעול. האם זה נכון?
נראה שכוונת החכם שיש בעיה במקררים ואין להקל בלי התקן. אבל כאשר יש התקן הרי אין המקרר פועל לפי חום וקור מבחוץ אלא לפי הוראת המחשב. רק שלפי דברי משמרת השבת יש השפעה מבחוץ על פעולת המחשב ויש להחמיר אף שאין מזה השפעה על פעולת המקרר והמקילים אינם חוששים לזה