Menu
שאל את הרב
print
אא

האם מותר מטעם גזל לצפות בסרטים מועתקים שהועלו לאינטרנט ללא ידיעה על ידי מי הועלו-ע"י היוצרים או סתם אנשים, וניתן טכנית להעתיקם למחשב ולצפות בהם בצפיה ביתית ללא מטרות רווח כלל. האם צריך לשלם ליוצר על הסרט? או שמא על ההנאה הרוחנית מהסרט?

הרב דוד עידאן

תחילה, יש להדגיש כי האינטרנט הוא כלי שעלול להיות משחית, ושיש צורך כמו פרנסה וכדומה יש לפנות לחברות המנטרלות את כל האתרים האסורים.
ולעצם השאלה, נראה שמכיון שאין שליטה של היוצרים על הסרטים וכל הרוצה יבוא ויטול, נחשב כמציל מזוטו של ים שהדין הוא שהרי אלו שלו משום שנתייאשו הבעלים. ואפילו אומרים שלא מתייאשים אין להתחשב בזה. ומכל מקום אם לפי החוק אסור להעתיק למחשב דינא דמלכותא דינא (עיין בסימן רנ"ט סעיף ז').

שאלת המשך:

במחילה, אבל שמעתי פעם שיעור בנושא מהרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א ואמר שיש חילוק בין מציל מזוטו של ים לנידון דידן, ששם החפץ "עצמו" אבוד ממנו ומכל אדם, ולכן הבעלים מתייאשים ממנו, אך כאן הסרט עצמו וגם הזכות למכור אותו עדיין ביד היוצר, ואם יבואו לקנות ממנו יכול למכור להם, ולכן אם אינם מתייאשים צריך לקנות מהם, אע"פ שיש הרבה גזלנים שלוקחים בלי לשלם. מה דעת כת"ר על חילוק זה?

הרב דוד עידאן

נלענ"ד שסו"ס מה שנמצא באינטרנט אין הבעלים ולא לכל אדם שליטה ע"ז ולמה הדבר דומה לבעל מאפיה שהרבה מלחמיו נסחפו בזוטו של ים האם יש בידו למנוע לקיחתם משום שבידו לאפות לחמים חדשים?

שאלת המשך:

במחילה, אבל כאן לכאורה זה אותו לחם [סרט] ממש?

כתב המערכת

מוה"ר ראש הכולל הגר"ד עידאן שליט"א השיבנו בע"פ שלדעתו אין מקום לחלק בזה ע"כ והדבר נתון לשיקול הדעת וד"ב

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן