Menu
שאל את הרב
print
אא

מה המקור לשינוי מ"ובטובו חיינו" שהובא בכ 30 ראשונים לנוסח "ובטובו הגדול תמיד חיינו". ולמה לא אומרים על ההוספה "סימתיהו לכולי שבחי דמרך"?

הרב אמיר דאדוואנד

כך המנהג הפשוט להוסיף הגדול. וכמדומה כך נדפס בבית עובד ובתפילת ישרים. ומה יש בזה? מה רע להוסיף בטובו 'הגדול'?! ובפרט שצמד המילים הנ"ל מופיע כבר בברכת המזון ובעוד מקומות. ואי משום סיימתינהו וכו', אין לזה שום קשר לכאן, כי איני מוסיף שבח לעצמותו יתברך אלא ל'טובו' .ומלבד זה דעת מרן השלחן ערוך (סימן קי"ג סעיף ט') שדוקא בתפילה אסור אבל בתחנונים או בקשות ושבחים שאדם אומר מעצמו לית לן בה.
בדבר שיש בו בעיה כל שהיא, אנחנו נלך לחפש את מקור הנוסח בראשונים. כמו למשל מה שנדפס ברוב הסידורים "ובושת פנים לגן עדן" שזה ודאי שיבוש וטעות, כי לא ה"בושת פנים" הולכת לגן עדן, אלא האדם שיש לו בושת פנים. ובאמת שבכל הראשונים נכתב ובוש פנים שהוא שם תואר לאדם בדיוק כמו עז פנים.
אבל בדבר שאין בו שום בעיה, והורגלו בו בדורות האחרונים, אין טעם להשוותו ללשון הראשונים. ואם תעשה כן תצטרך "למחוק" כחמישית מנוסח התפילה שבידינו!

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן