Menu
שאל את הרב
print
אא

אבי נפטר בתאריך ד בכסלו רציתי לדעת מתי עושים הפסקה של הקדיש ולכמה זמן ,ראיתי שבתאריך ד בתשרי זה יוצא ביום חמישי האם בתפלת ערבית שביום חמישי בלילה אני גם צריך לומר קדיש, והאם מותר לי להיות חזן בזמן הפסקת הקדיש ושאלה נוספת האם השנה בגלל שזה שנה מעוברת אני יכול לומר גם כל חודש ה12 או שצריך לעשות הפסקה והאם זה טוב לנפטר להיות חזן גם בכל חודש ה12

הרב אדיר כהן

מן הדין יש לומר קדיש שנה שלמה, אולם כיון שמשפט רשעים בגיהנם שנים עשר חודש אין לעשות את אביהם ואימם רשעים, לכן נהגו להפסיק שבוע אחד. יש שנהגו לעשותו בשבוע האחרון של האחד עשר חודש, ויש שנהגו לעשות כן בתחילת חודש השנים עשר (ספר זכרי כהונה חלק א' עמוד ק' אות ז').ולכן גם בשנה מעוברת המנהג להפסיק בסוף האחד עשר חודש או תחילת השנים עשר כי משפט רשעים הגהינם שנים עשר חודש ולא שנה. וכמובן שאם יזדמן לו להיות חזן גם באותו שבוע אין בזה כל מניעה שהרי אין איסור לומר אז קדיש רק מנהג בעלמא שלא יראה כמחזיק את הוריו לרשעים. ולאחר מכן אם ירצה ימשיך לומר קדיש גם בחודש השלש עשרה וכן בשאר השנים ואין מי שימנע בעדו, ואדרבא בכל קדיש שאומר (גם אחרי השנה) עושה נחת רוח להוריו (עיין בשו"ת ויען הכהן חלק ב' סימן נ"א).

שאלת המשך: הפסקת קדיש לשליח ציבור.

בזמן שבוע הפסקת הקדיש ,אם אני חזן ,האם את הקדיש של האבלים אני לא אגיד והאם יש תועלת לנפטר להיות חזן בזמן הפסקת הקדיש בתודה רבה

הרב אדיר כהן

ודאי שיש תועלת גם להיות חזן וגןם לומר קדיש רק נהגו שלא להיות חזן ולא לומר קדיש שבוע אחד כדי שלא יחשבו המון העם שמחזיק את אביו ואמו לרשעים (כי המון העם לא יודעים שקדיש זה לא רק להציל מגיהנם אלא גם מעלהו בגן עדן כמ"ש האר"י ז"ל) אבל אם לא היה חזן בודאי שיכול לעלות בתור אדם מן השורה , וגם יכול לומר כל הקדישים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן