לגבי הכרזת תענית
כולם לא מכריזין על צום גדליה, עיין בכה”ח שם אות כ”ז שיש גורסים במקום צום כיפור צום גדליה, ולכן כתב שאין להכריז עליו, וביאר הטעם מכיון שגם הוא ידוע לכל. וכן הוא בסידור איש מצליח.
המשנה ברורה בסימן תק"ן סק"ו כתב שבעל נפש יחמיר על עצמו בכל הצומות ויתענה בכל חמשת העינויים מלבד נעילת הסנדל. ובשער הציון (אות ט') כתב שזה מפני שדעת הרמב"ן היא שיש עדיין גזירות של העכו"ם, וא"כ אנו חייבים בצומות לא מפני שקיבלום ישראל עליהם, אלא מן הדין וכן דעת הגר"א, וכ"כ הכה"ח שם. ושאלתי היא האם גם בימינו יש מקום להחמיר?
עדין לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה