Menu
שאל את הרב
print
אא

שתי הערות לאחהמ"ר מכת"ר: א) כתב הרב "לפי ההלכה ההולך ממקום למקום מקבל עליו את הדינים וההלכות של המקום החדש שמגיע לשם. וזה לא רצונו הפרטי של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אלא כך רצון ה'." אמנם נכון שזה לא רצונו הפרטי של מרן הגרע"י זצ"ל, אך אין זה מוסכם לכל הפוסקים שעדה שלמה שעלתה ממקום למקום דינה כיחיד שעלה וקמא קמא בטיל, אלא שזו דעת הגרע"י ורוב הפוסקים חלקו עליו. ומה רצון ה'? שלא נריב וכל אחד הולך לפי רבו. [ואגב לפי פסקו, השואל שעלה מצרפת צריך לנהוג כאשכנזי, שהרי כשהגיעו יהודי צפו"א לצרפת רק אשכנזים היו שם]. ב) אני מתפלא על מ"ש בשם מרן פה"ד נר"ו שמנהג הדלקת נרות הוא 'מנהג טעות' ח"ו. וכי יעלה על הדעת שכמעט כל האחרונים בהם גדולי הדורות טעו? אלא כתב מרן פה"ד נר"ו במבוא למשנ"ב ח"ג כמה יישובים שלא תהיינה אמותינו נ"ע בגדר מברכות ברכות לבטלה, אלא שסיים שלמעשה יש לברך קודם ולחוש לפסק הגרע"י שיש ברכה לבטלה לדעת הרמב"ם ועוד.

הרב רזיאל כהן

1. באופן עקרוני הצדק עם כבוד תורתו ויותר מזה: מוסכם לכל הפוסקים שקהילה שלמה שנדדה לעיר אחרת יכולה להמשיך כמנהגיה הישנים בלי שום תרעומת מהתושבים המקומיים. וזה הטעם שיהודי צפון אפריקה שעקרו לצרפת ממשיכים במנהגיהם. המחלוקת אינה אלא סביב המקרה שלנו, האם נחשיב כל עדה שעלתה לארץ כקהילה נפרדת, או שיש להכליל את כל  הספרדים כקהילה אחת. ובזה דעת מרן הרב עובדיה זצ"ל שכולם עדה אחת, והמציאות ברוב המקומות מוכיחה כדבריו (ואין כאן מקום להאריך).
איני יודע מי מחכמי דורינו חולק עליו בזה מלבד הגר"ש משאש זצ"ל וקצת רבני מרוקו. (במקום אחר הארכתי בס"ד, ואם יחפוץ כבוד תורתו אשלח לו הדברים בלי נדר).
2. בהחלט ייתכן שטעו. המכיר את שיטת הפסיקה של מוה"ר הגאון ר' כלפון הכהן זצ"ל (לדוגמא), ולומד את דבריו בשו"ת שואל ונשאל חלק א' לענין הדלקת נרות, יראה נכוחה שאילו היה יודע מוהרמ"ך שדעת מרן לברך קודם הדלקה קרוב לודאי שהיה משנה את המנהג בג'רבא (כמו ששינה שם כמה מנהגים שלא התאימו לדעת מרן). ורק בדורנו נתחכמו הנכדים יותר מהסבא שלהם ומתעקשים על חינם. דברי מרן ראש הישיבה נר"ו בענין לא נאמרו אלא כדי ליישב וללמד זכות על אמותינו, אבל בודאי שהיתה להם טעות בדעת מרן
(עיין בדבריו בקובץ ויען שמואל חלק י"ט הנ"ל) וגדולה מזו עיין בשו"ת רב פעלים ח"ב (חיו"ד סימן ל"ו) לגבי מזוזה בבית מדרש שכתב שכנראה חכמי העיר בדורות הקודמים לא שמו את לבם לסעיף מפורש בש"ע ואילו היו שמים לב היו חוזרים בהם ע"ש (טוב שלא הושפע הר"פ משיטת חכמי דורינו…..)

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן