Menu
שאל את הרב
print
אא

לגבי התכלת. הבנתי שהרב מאזוז שם רמב"ם אבל הראו לי הוכחה לדעת הראב"ד (סיפרי, פרשת בשלח, פסקה קטו: "מכמה גדילים אתה עושה? אין פחות משלושה דברי ב"ה, וב"ש אומרים שלשה של צמר ורביעית של תכלת והלכה כבית שמאי"). אשמח לדעת מה המקור של הרב לדעת הרמב"ם.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

"הוכחה" זו, אף על פי שדשו בה רבים, במחילה מכבוד תורתם אינה הוכחה, כי מפשט הספרי נראה דסבירא ליה שאין לכפול את החוטים, דהיינו שיש לקשור את החוטים בראשם בכנף. ועיין בתוספות ריש פרק התכלת (מנחות דף ל"ח עמוד א') שפירשו מה שכתוב בגמרא עשה גדיל ופותליהו מתוכו, דהיינו שצריך לכפול את החוטים לשנים. ולפי זה נראה שבספרי שלא סיים כן, אין צריך לכפול. וכן כתב הרב מרכבת המשנה (פרק קמא דציצית הלכה ו') עיין שם. ועיין להרב משכנות יעקב מקרלין (סימן י"ג) שהוכיח בטוב טעם כדברי הרמב"ם, וכל המצדדים כדעת הראב"ד אין בהם גם אחד שעמד על דבריו. ועיין לו עוד לקמיה (סימן י"ז). ועל כל פנים אנן בדידן לא באנו לידי מידה זו להכריע בין ההרים הגבוהים בראיות מהכא ומהתם, אלא שאנו בני ספרד נגררים אחרי הרמב"ם כידוע ובפרט בארץ ישראל דהיא אתריה דהרמב"ם, וכן דעת רבנו האר"י ז"ל בשער הכוונות כדעת הרמב"ם, ובשיפולי גלימיינו  נקטינן.

שאלת המשך:

הייכן האר"י כתב כן, באיזה דרוש/עמוד?

הרב רזיאל כהן

בשעה"כ דרוש ד' בעניין הציציות כתב: "ולכן הא ז' חוטי לבן ואחד תכלת" 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן