Menu
שאל את הרב
print
אא

כתוב בגמרא שבת קיט. ''אמר ליה קיסר לרבי יהושע בן חנניא מפני מה תבשיל של שבת ריחו נודף, אמר לו, תבלין אחד יש לנו ושבת שמו...'' מכאן סמך שהמלה 'תבלין' היא יחיד ולא רבים, הסבר: כמו למשל שאומרים מלך ביחיד ומלכים ברבים, אז לא נוכל לומר 'מלכים אחד יש לנו ופלוני שמו'.. אלא 'מלך אחד יש לנו'.

הרב חנוך הכהן

נכון מאוד, גם מרן ראש הישיבה שליט"א אמר כדבריך.

שאלת המשך: ראיה שהמלה ‘תבלין’ היא יחיד ולא רבים.

??? השואל הקשה על דברי מרן פה"ד נר"ו! אך גם אני עני חיפשתי ומצאתי שבגמ' עצמה יש חילופי גירסאות. אמנם בדקדוקי סופרים ובעוז והדר לא מצאתי כלום, אך ראיתי שבמנורת המאור (נר ג פרק ה כלל ד חלק ן) כותב "תבל אחד", וכן בשאילתות (מהדורת מירסקי) בראשית (עמ' טז שורה 76 וע"ש בחילופי נוסחאות).

הרב חנוך הכהן

דבריך אמת, ונפל טעות סופר.

שאלת המשך: ראיה שהמלה ‘תבלין’ היא יחיד ולא רבים.

אבל בבית נאמן של השבת מסעי, עמוד 2 הערה 4, מבין מרן ראש הישיבה, שתבלין זה רבים, תבל זה יחיד, אז יוצא שהנ''ל בגמרא לא תואם לדבריו..?

הרב חנוך הכהן

התכוונתי שמרן ראש הישיבה שליט"א סובר שצריך לומר תבל – תבלין, ונפלה טעות סופר בדברי.
ולעצם השאלה מהגמרא בשבת, כותב אחר הביא שבכמה מקומות הגירסא אחרת בגמרא.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן