דעת מרן שליט"א לשאול בדעת תורה בעניינים גשמיים
שאלות נוספות בנושאמה דעת מרן פה"ד נר"ו על מה שיש נוהגים לשאול לעצת חכמים (ומתייחסים לזה כדעת תורה מחייבת) בעניינים גשמיים (אם לנתח או לא -כשהרופאים חלוקים או אפי' כשכולם מחייבים-, איזו דירה לקנות אם בכלל, באיזה צבע לצבוע את הבית, באיזה תאריך לטוס לצורך עסקים, במה להשקיע כסף, באיזה מקצוע להתפרנס, וכדומה)?
מרן ראש הישיבה
אין לנו כיום בעלי רוה"ק.
רוצה להאמין יאמין.
שאלת המשך:
מאת: פלוני | תאריך: ב׳ באב ה׳תשע״ז – יולי 25, 2017
במחכ"ת לא זכיתי להבין הלא חלק מהשאלות שהובאו כדוגמא למה אי אפשר להתייעץ עם תלמיד חכם אמיתי, שהן אמנם אין רוח הקודש אך מב' סיבות יש בזה תועלת: א. לפעמים השאלה לא נצרכת לרוח הקודש ויכול הרב ליעץ על פי דעת תורה, כגון בעניני פרנסה איזה עסק כשר ותלמיד חכם בקי בטביעות עין וכך המציאות שמרוב ששקועים בתורה ורגילים לדון כל דבר מכל צד התורה מפקחת אותם ויכולים לייעץ אף בנושאים גשמיים, ב. אם מדובר בתלמיד חכם אמיתי כשמגיע לפניו נידון כדוגמת ניתוח למה ישקר לחינם וימצא לבסוף הורג את הנפש אלא על כרחך כי רוח השם דיבר בו, ומבואר בתוספות במסכת עירובין דף סד: דגם זה מקרי רוח הקודש.
הרב שלמה יהונתן מאזוז
לענ"ד מו"ר לא נחית לפרטי השאלה, אלא כתב באופן כללי שההתייעצות עם ת"ח בדורנו אינה ברוח קודשם, אלא ברוח מבניתם וסיעתא דשמייא שמלווה אותם, ומ"מ הרוצה להאמין יאמין, ואם אדם רואה שמה שעושה ע"פ ת"ח מסוים הוא מצליח אדרבא, רק שפעמים מתייעצים ולא הולך ולכן צריך לדעת שאין בכך כלום ואין הדבר פוגם בכבוד הת"ח.