Menu
שאל את הרב
print
אא

היה לדודתי ספר תורה שנפסל ולא ניתן היה לתקנו כלל,הספר שכב בהיכל מספר שנים,שבמהלכם אבי נפטר,ונתבקשתי לפנות את הספר לגניזה,לאחר זמן ראיתי מודעה של גוף שרוכש ספרים פסולים,יצרתי קשר עם הגוף הזה ומכרתי לו את הספר תמורת 1450 דולר,התכוונתי לרכוש בכסף הזה כמה שיותר כרכים של שוטנשטיין עבור הספרייה,הנושא התעכב כי לו הייתה ספרייה להניח את הספרים,בזמן הזה בתמימותי הנחתי את הכסף בתוך מעטפה במקפיא שלא עבד ולאחר מספר חודשים הוצאתי את הכסף ולתדהמתי כל הכסף העלה עובש שחור,נקתי קצת במגבונים וביקשתי מגיסי לבדוק את מצבם,מתברר שהם לא עוברים במכונת הבדיקה של הבנק,ובמצב כזה אין אפשרות להשתמש בהם, מה עליי לעשות ומה הדין לגבאי האם אני חייב באחריותם

מרן ראש הישיבה

אם הספר תורה שייך לבית הכנסת ולא היה תנאי שאפשר לקחתו בכל זמן שירצו אם כן יש לפצות את בית הכנסת. אולם כיון שבית הכנסת בקש להעבירו לגניזה אם כן הוי הפקר ואין צורך לפצות.
אולם כיון שהקדשת את הכסף עבור הספריה בבית הכנסת חשוב ממון שיש לו תובעים (עייין בשלחן ערוך חושן משפט סימן ש"א סעיף ו') וכיון שאדם מועד לעולם בין באונס בין ברצון לכן יש לחייב על כך מי שטעה ושם במקפיא.
אמם יש אפשרות להפטר מצד שרק חשבת ליקח במעות אלו ספרים ולא אמרת במפורש אלא שדבר זה שנוי במחלוקת (עיין בחושן משפט סימן רי"ב) ונראה שדעת מרן להחמיר. ואף שיכול המוחזק לומר קים לי כדעת המקילים לא כדאי. לכן לעניות דעתי שעליך לשלם לבית הכנסת את הכסף.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן