כיסוי תפילין
מקור הביטוי הוא בדברי חז”ל כגון במסכת חגיגה דף ט”ז ע”א. ואדרבה לפי מה שהבאתם שפי’ מלשון שטן באמת השדים הם מזיקים שטניים ולא סתם מזיקים.
ויש פירושים אחרים במפרשים למילה שדים בפסוקים שהזכרתם.
אני מניח רש"י בנפרד, ר"ת בנפרד בסוף התפילה / לאחר תחנון, תלוי במניין. חשבתי לשדרג את רש"י ור"ת לפצפונים [חרוצים] יחדיו, שהרי התלות במניין "איטי" כדי להספיק להחליף זוג היא מתסכלת. מאידך, גם אם הסופר שלי הוא מספיק טוב, האמינות לאורך השנים נתונה בספק (ולמיטב הבנתי, בדיקה של זוג פצפון עלולה לגרום נזק). מה הכי עדיף בימינו, שהרי התנאים של המקובלים (מניין סביר, סופרי ומשפצי תפילין, לו"ז יומי שאינו כרוך בעבודה ולחץ) לא זמינים לכל בעל בית? אני מעוניין גם בדעת הרב עובדיה זצ"ל בנושא, הבנתי שדעתו אינה נוחה מהן.
לגבי הנזק לפרשיות – דברתי עם הרב שלמה מועלם שליט"א (כמדומני שאין בקיא יותר ממנו בנושא זה), ואמר בהחלט שאין הבדל בבלאי הפרשיות בין תפילין גדולות לקטנות, ובלבד שהסופק יכתוב בכתב "חזק" (כלשונו).
אולם יש בלאי גדול בבתי התפילין עצמן, שהקטנים ניזוקים ומתקלקלים בקלות יותר (לפי דבריו בממוצא אחת לעשר שנים צריך להחליף הבית של הראש). וזה ה"קרבן" על ההידור בהנחת שתיהן יחד.
דעתו של מרן הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל מבוארת בדבריו בשו"ת יביע אומר (חלק א' סוף סימן ג') שאם עושה את התפילין קטנות באופן שאינן זזות ממקומן, עדיף להניחם יחד, וכדעת מרן שקיבלנו הוראותיו.