Menu
שאל את הרב
print
אא

ראיתי תשובה של מרן פה"ד נר"ו (חשבתי בפניני הפרשה אבל איני מוצא את זה שם) שאם לא היה מניין לאחר הפתיחה אפשר לומר קדיש כשיהיה מניין, אך לא לאחר ברוך שאמר. עכת"ד לפי זכרוני. שאלתי היא באיזה תנאי אפשר לומר קדיש כשלא היה מניין לפתיחה: יש בתי כנסת שאף אחד אינו אומר את הפתיחה, ומתחילים יהודה בן תימא, או ר' חנניא בן עקשיא ואומרים קדיש לפני הודו. האם נכון הם עושים (לא מצד דילוג הפתיחה שוודאי לא טוב, אלא מצד הקדיש)? אם לא, אז מה הגדר שמאפשר לומר קדיש? מתפלל אחד שאמר את הפתיחה מספיק?

הרב אברהם חדאד

אם אומרים ר' חנניא וכו' או איזו משנה בעשרה, יכולים לומר קדיש. וכן נכון לעשות, הואיל וקדיש זה צריך לומר על פי הסוד, וכמו שכתב בן איש חי ריש פרשת ויחי. ועיין שם בהערות מרן ראש הישיבה שילט"א אות ג'.

שאלת המשך: אמירת קדיש בתפילת שחרית קודם הודו.

שלום. בעבר היה מניין פועלים בביה"כ שלנו בשעה 5 הודו. ובאופן קבוע היו אומרים קדיש לפני ברוך שאמר כי לא היה מניין לפני הודו. מזה כ 15 שנים שהפועלים כבר בפנסיה ומתקיים מניין מאוחר בשעה 6:15 הודו, שתמיד יש מניין לפני הודו( בדקתי את זה). ואף על פי כן הגבאים מתעקשים לומר קדיש לפני ברוך שאמר. עד כמה זה חמור?? ואך לומר לגבאים שהם טועים בהמשכת המנהג שהיה נכון בעיתו.

הרב אברהם חדאד

הבן איש חי אמר לומר הקדיש קודם הודו, כי לכתחילה לפי הסוד כך צריך להיות. אבל אם יהיה קודם ברוך שאמר מחמת עקשנות הגבאים אין צריך לעשות מחלוקת חלילה. והטוב ביותר להראות להם מה שכתב הבן איש חי לומר קודם הודו, ושאיו חולק על זה, ואם ישמעו מוטב ואם לאו גדול השלום. בהצלחה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן