Menu
שאל את הרב
print
אא

מקום שדרכן שלא תצא אשה לשוק בכפה שעל ראשה בלבד עד שיהיה עליה רדיד החופה את כל גופה כמו טלית נותן לה בכלל הכסות רדיד הפחות מכל הרדידין. משנה תורה להרמבם הלכות אישות פרק יג יש לאשה עניין לשים רדידי החופה את כל גופה כמו טלית מה זה הרדיד הזה בבקשה? תודה רבה. ועוד שהבעל חייב לתת לאשתו רדיד זה כמו טלית. הסבתא של אמא וגם הסבתא של אבא הלכו עם רדיד החופה מעל הראש עד הרצפה. לפני כשבעים שנה לערך יש לנו תמונות של הסבתות עם הבעלים שלהם ברוך השם. בשחור לבן. וחוץ מפניה לא רואים כלום. פשוט כלום. מדהים. יש המון סיפורי צדיקות מבנות ישראל על שזכו לילדים גדולים במידות וביראה. בבקשה אשמח להבין מה זה הרדיד כמו טלית. מתחילת התשובה שלי הלכתי עם המשפט "מתי יגיעו מעשיי למעשה אבותיי" וגם בעניין הצניעות יש לי להתחזק תמיד.

הרב אליהו מאדאר

הרדיד הוא מלבוש עליון העוטף גוף האשה לתוספת כיסוי וצניעות. אמנם לא חייבו אותו חכמים בכל מקום, אבל במקום שנהגו בו, הוא חיוב מדין דת יהודית – שזהו מנהג שנהגו בנות ישראל לצניעות. (וכמבואר בדברי הרמב"ם בהלכות אישות (פרק י"ג הלכה י"א), ועיין עוד מה שכתב הרב הפרישה ביורה דעה סימן קט"ו)
ובאמת שכך נהגו בכמה קהילות קדושות בחוץ לארץ, וגם אצלנו בג'רבא לא היו הנשים יוצאות לחוץ רק במלבוש הנקרא בערבי "ספסרי" שהוא בגד לבן העוטף כל הגוף. וגם כבר נודע שבדורות הקודמים, היתה הצניעות גדולה מאוד לשם ולתפארת, ובפרט אצל הספרדים ועדות המזרח. ובזכותה זכו לשפע רוחני גדול מאוד, כמפורסם. ועתה בעוונותינו הרבים ירוד ירדנו בענייני צניעות וקדושה למטה הרב מאוד, ודברים שהיו ברורים ופשוטים פעם להחמיר בהם, נעשו היום פשוטים לאידך גיסא להקל, ודברים שלא עלו על דעת לעשותם, נעשו פשוטים להיתר. וצריך בזמננו להילחם על כל דבר, ולבאר מדוע זה אסור, ולמה אינו צנוע, ואיך צריך לנהוג וכיוצא בזה.
ולכן אם אשה נזהרת שלא לצאת מביתה רק במלבוש עליון החופה את רוב גופה הנקרא היום "שאל", ודאי זכותה גדול, ומעלה חשובה ויקרה היא. ובפרט לפי הלבוש הנהוג היום, שהבגדים צמודים וכו', וגורמים להרהורים רחמנא ליצלן, הרי שעל ידי מלבוש זה ניצלים מהרבה מכשולים, ותבוא עליה ברכת טוב.
אמנם אי אפשר לחייב זאת, ואם היא אשה הנזהרת ללבוש בגדים צנועים ורחבים, אין צריך ללבוש שאל, וכמנהג רוב הנשים היום, אולם המחמירה על עצמה, זכותה גדול.
ואף שלפי הנשמע יש חכמים שאין דעתם כן, לעניות דעתי הדבר גדול וחשוב, והיא תקנה גדולה, והלואי ותחזור העטרה ליושנה בקרוב.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן