Menu
שאל את הרב
print
אא

רש"י בבא קמא ג. ומ"ש שן מהנך דקא מוקמת מילתיה דרב פפא בתולדה דשן ורגל... א. מדוע לא כתב רש"י מ"ש שן דמיחייב כו' כמוש"כ אצל קרן רגל ובור. ב. מדוע כתב שן ורגל. (ואת"ל משום שהגמרא בדף ב: אומרת "אלא .... קאמר רב פפא אשן ורגל" על הגמרא גופא יש להקשות מדוע כוללם יחד)

הרב מיכאל סגרון

ראיתי בספר עמוד שש שביאר, דהאי מהנך שכתב רש"י, לא קאי אקרן, אלא קאי אהנך תולדות דשן שהוזכרו קודם. עיין שם. ולפי זה מה שכתב רש"י דקא מוקמת וכו', רצונו לומר דמדחזינן דקא מוקמת מילתיה דרב פפא בשן ורגל, שמע מינה דסבירא לך שיש חילוק בין האב לתולדה, ועל זה מקשה הגמרא, מאי שנה שן האב מתולדתו.
ופירוש זה מוכרח, דאי קאי אקרן דוקא, הוה ליה למימר "מהאי", ולא "מהנך" שהוא לשון רבים. ואין לומר שקאי נמי אבור דלקמן, שהרי עדיין לא למדנו הסוגיא דלקמן, שידברו הגמרא ורש"י עליה. ומה שפירש רש"י כן דוקא כאן, משום שהפליגה הגמרא לעיל בפסוקים של שן וגל, אבל בקרן לא הוצרך לפרש, משום שבסמוך שאלה הגמרא דרב פפא אהייא קאי, ואם כן כי אמרינן אקרן, היינו דמוקמינן מלתא דרב פפא אקרן. והוכרח רש"י לומר שן "ורגל", לציין למקור הדברים שנאמרו בלשון זו, והגמרא עצמה נקטה לשון זו משום שבדרך כלל שינהם שווים, ןמסתמא תולדותיהן לא כיוצא בזה, לא קאי רק אחדא מינייהו, ורק כשניתחה הגמרא כל דבר, חילקה אותם לשניים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן