Menu
שאל את הרב
print
אא

ריה"ל בפיוט יום ליבשה כתב 'הראו אותותם לכל רואה אותם ועל כנפי כסותם יעשו גדילים'. האם יש להבין מזה שבזמנו ומקומו נהגו (גם ספרדים, לפני שהתפשטה הקבלה) להוציא את ציציותיהם לחוץ?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

אין כאן ראיה כלל, דכוונתו על טלית גדול שהוא המלבוש העליון, אבל בטלית קטן לפי צורת המלבוש שלהם גם מי שהוציא ציציותיו עדיין היו הציציות מכוסות מתחת הבגד העליון.

שאלת המשך: למה הספרדים מכניסים ציציות נגד דעת מרן?

באותו עניין רציתי לשאול, הרי ידוע שפוסקים רבים ובראשם רבינו הרב עובדיה זצ"ל נוקטים שכשיש מחלוקת בין הפשט לקבלה פוסקים כמו הפשט [ש"ס או פוסקים], וא"כ למה יש המצריכים את הספרדים להכניס ציציותיהם, והרי מרן השו"ע [סימן ח סעיף יא] כתב שעיקר מצוות טלית קטן ללובשו על בגדיו שיראהו וכו' , ומה שעל פי קבלה יש שאמרו להכניס, ראשית עלינו לשמוע לפוסקים על פי פשט, ועוד, שגם במקובלים יש מחלוקת בזה, שיש אומרים שרק הטלית לא תראה החוצה, ומה זה שונה מהלכות רבות אחרות שלא מתחשבים בדברי המקובלים כשחולקים על הפוסקים הפשטנים?

הרב יעקב כהן

בענינים של תפילה וכיוצא בזה אנו נוהגים על פי הקבלה ומטעם זה אנו מברכים הנותן ליעף כח למרות שמרן בשלחן ערוך כתב שלא לברך. וכן בענין עשיית כפרות בערב יום הכיפורים דעת מרן שאסור לעשות כפרות ואנו נוהגים בזה כמו שכתב רבנו האר"י ז"ל. ועוד.

שאלת המשך: לפסוק כהקבלה נגד הפשט.

במחילה אך לא זכיתי להבין מה עניין מצצות ציצית לתפילה, שבשלמא ברכת הנותן ליעף היא חלק מסדר התפילה, וכן מנהג הכפרות הוא בעצם בקשה לכפרת עוונותינו, בצרוף מעשה וכו' אך מצוות ציצית היא מצוה בפני עצמה ולכאורה אינה קשורה כלל לתפילה, ובפרט טלית קטן שהולכים איתה כל היום, ולאו דווקא בתפילה?

הרב יעקב כהן

לא רק בתפילה אלא גם בכיוצא בזה נוהגים כדעת האר"י ז"ל. וגם מרן הבית יוסף (סימן ל"א) הכריע כדעת הסוברים שלא להניח תפילין בחול המועד על פי הזוהר וכתב שבני ספרד שינו מנהגם בזה על פי הזוהר עיין שם. וכן לעיל (סימן ד') הכריע כדעת הרשב"א שצריך ליטול ידים בבוקר מתוך כלי ,ושלא כדעת הרא"ש, על פי הזוהר. וכן בסימן רע"ד פסק לבצוע מן התחתון על פי הקבלה ושלא כדעת הגהמ"י, ולא אמר שלא מתחשבים בדברי המקובלים כדבריך.

שאלת המשך: הוצאת הציציות.

לאחרונה פורסם כאן שיעור ממרן פה"ד נר"ו (שיעור מספר 4248, הקבלה והמעשההם הם עמודי ההוראה) שבו דן בענייננו וששתי לשמוע (מרגע 24:23 ואילך) שזכיתי לכוון לדעתו דעת עליון, שמוכרח מהפיוט שריה"ל היה מוציא ציציותיו, ודלא כהרב המשיב. תלי"ת.

הרב שלמה יהונתן מאזוז

אין לי את האפשרות לשמוע כעת את השיעור הנ"ל (ויישר כח שציינת את מספר השיעור והדקה במדוייק), אך הראוני שכבר כתב מו"ר כן בסוף קונטרס "הערות והגהות" לתיקון ז' של פסח, הנדפס עם מחזור איש מצליח לפסח. "ולמדין ואין משיבין".

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן