Menu
שאל את הרב
print
אא

בשנת אבל על אב (לאחר ה 30), האם מותר: 1. להשתתף בהילולה (רשב"י/ או"ח הקדוש, בבא סאלי וכו')? 2. בסעודות מצווה כמו : ברית, סיום מסכת (לאחר הסיום). 7 ברכות של קרוב משפחה (אחיין).?

הרב אדיר כהן

בסעודת מצוה שאינה חתונה, כמו ברית ובסיום מסכת, מותר לו להשתתף אם אין שם כלי נגינה (חזון עובדיה אבלות חלק ב' עמוד שנ"א). ונראה שהוא הדין בהילולא לכבוד הרבנים כל שיש שם דברי תורה.
אולם לענין שבע ברכות, מותר לו דוקא אם צריך להשלים לעשרה, או שצריכים אותו כדי להשלים לפנים חדשות כדי לברך שבע ברכות שהם שני אנשים חדשים שלא היו מקודם.
ולענין שבת חתן מותר לקרוב להשתתף בה כל שהשתתפותו תגרום שמחה לחתן ולכלה (חזון עובדיה שם עמוד של"ח).

שאלת המשך: השתתפות בשמחות בשנת אבילות על אב.

האם מותר להשתתף בחינה -אירוסין ? והאם מותר במפגש ריעים ?

הרב אדיר כהן

סעודת אירוסין, כל שנעשית על טהרת הקודש בהפרדה מלאה, ויש שם דברי תורה, אפשר להקל להכנס כל שאין שם כלי נגינה. ומפגש ריעים אם יש שם שמחה (מסיבה או יום הולדת וכיוצא) אין לו להכנס. עיין בשו"ת דבריך יאיר (חלק ה' סימן נ"א).

שאלת המשך: השתתפות אבל בחתונת אחיין.

האם מותר להשתתף בחופה של אחיין (ובאלו תנאים)? ומה לגבי הסעודה ?

הרב אדיר כהן

כל שאם לא ישתתף בשמחק החתונה יפריע לשמחת החתן והכלה הדבר מותר (חזון עובדיה אבילות חלק ב' עמוד של"ט והלאה). ויש שהצריכו שבזמן שהם באולם ישתדלו לשמש את האורחים ולהגיש להם כיבוד וכיוצא (עיין ילקוט יוסף חלק ז' עמוד תקפ"ה), אך אין זה לעיכובא. ועל כל פנים לא יאריכו בשהייתם יותר מהצריך ובפרט אחר שנגמרה החופה והתחילו לנגן, שכל שאין בהם צורך גמור לשמחת החתן והכלה כדאי שילכו לחדר צדדי או יחזרו לביתם (עיין ילקוט יוסף שם).

שאלת המשך: האם מותר להשתתף בהילולה בשנת אבל להורים?

האם מותר להשתתף בהילולה של הרב מצליח מאזוז בשנת אבל להורים?

הרב חנוך הכהן

אסור, מכיון שיש שם מוזיקה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן