Menu
שאל את הרב
print
אא

על מה סמכו העולם לשתות בירה במקומות של נכרים נגד פסק מרן בשו״ע יו״ד סימן קי״ד

הרב לירן ישי

כוונתך על מה שכתוב בשלחן ערוך שאסור לשתות שכר אפילו כשר בכשרות מהודרת בתוך חנות של גוים, שהשתיה בחנות שלו או בביתו גורמת לקרבת דעת.
ונראה שסמכו על מה שכתב הרמ"א שבשכר של שעורים נוהגים להתיר, אבל בני ספרד אין להם להקל בזה וכמו שכתב זבחי צדק (שם אות ו') וכף החיים. וגם בני אשכנז כל שי בו ריח תורה לא ישתה וכמו שכתב חכמת אדם (כלל ס"ו דין י"ד). ועיין בפרי חדש (סעיף קטן ו') שכתב שכל המיקל בזה ראוי לגערה.
ובאופן ששותה באקראי פעם אחת ושלא בדרך קביעות דהיינו שלא יושב שם וסועד אלא שותה בעמידה או בישיבה מועטת יש להקל כמבואר בשלחן ערוך שם. (ועיין עוד בפרי חדש סעיף קטן ד').

שאלת המשך: שתיית בירה במקומות של נכרים.

כבודו וידיד ואהובי כתב שמורם כתב להכשיר שכר של שעורים אבל מורם כתב לשון "שכר של תבואה" ואת"ל היינו הך, בשו"ע מוכח לא כך שהרי שו"ע כתב "שכר של שעורים או של תבואה" משמע שיש שכר של שעורים ויש שכר של תבואה, ובדרכי משה כתב ובמקומותינו שנוהגים לשתות שכר של תבואה סמכו על דברי הראבי'ה באמת הראביה התיר בשכר של שעורים אבל במקומות הדרכי משה נהגו היתר לשתות שכר של תבואה" (חיים פריינטי י-ם)

הרב לירן ישי

לכבוד ידידי וחביבי מנעורי ר' חיים פריינטי.
אין אני רואה חילוק בזה דאם הדרכי משה למד מנהגו מדברי ראבי"ה ולדעת ראבי"ה אין חילוק, הוא הדין שמה שנהגו להקל היום הוא על פי היתר זה.
ולעצם ההערה כבודו צודק שהייתי צריך לכתוב שהיתר זה הוא על פי הרמ"א ולא שהרמ"א התיר בזה במפורש.
בברכת חיילך לאורייתא.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן